Pääkirjoitus: Lahti syötti pallon valtiolle, seuraavaksi odotetaan rahoituspäätöksiä

Elinkeinoministeri Mika Lintilä innostui kaupunginjohtaja Pekka Timosen myötävaikutuksella ajatuksesta luoda Lahteen sähköisen autoilun klusteri. Sami Lettojarvi

Lahti ja Päijät-Häme yrittävät kääntää voitokseen vakavan takaiskun, joka koitui koko seutukunnalle ruotsalaisen Scanian päätettyä lopettaa koko tuotantonsa täkäläisellä bussitehtaallaan.

Kiireellisimmin tuen tarpeessa ovat tietenkin tehtaalta vaille työtä jäävät vähintään 260 ihmistä. Heitä varten Lahden kaupunki on jo ehtinyt valmistella joukon toimia, jotka ovat toteutettavissa nopeasti yhdessä valtion sekä täkäläisten yritysten ja oppilaitosten kanssa, kunhan niistä vain saadaan tarvittavat päätökset aikaan eritoten valtion suunnalta.

Irtisanottaville työntekijöille ollaan räätälöimässä erityistä koulutuspakettia heidän työllistymisensä edistämiseksi. Täysin uutena avauksena pakettiin sisältyisi LAB-ammattikorkeakoulussa tarjottava sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörikoulutus. Lisäksi kaupunki esittää LUT-yliopistoon uutta sähkötekniikan tutkimusprofessuuria.

Uudet panostukset koulutukseen ja tutkimukseen tukisivat osaltaan sähköisen liikenteen ja infrastruktuurin kehittämiseksi hahmoteltua sähköisen autoilun klusteria. Sellaisen synnyttäminen Lahden seudulle nousi vahvasti esille perjantaina elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.), kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnarin (sd.) sekä sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekosen (sd.) vieraillessa Scanian tehtaalla kaupunginjohtaja Pekka Timosen opastuksella.

Tarvitaan oikeanlaista koulutusta.

Nähtävästi Timonen onnistui kauppaamaan ajatuksen Lahden sähköisestä klusterista vierailleen hyvin. Elinkeinoministeri Lintilä innostui vierailun jälkeen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa jopa maalailemaan, kuinka työttömiksi jäävät "maailman parhaat bussinrakentajat" koulutettaisiin valmistamaan sähköautoja varten erilaisia tuotteita alati kasvaville markkinoille.

Tarve lisääntyy esimerkiksi sähköisille latauspisteille ja akuille, joita valmistavaa tehdasta Lintilä jo melkein tyrkytti Lahteen. Tosin akkutehtaita havittelevat mailleen monet muutkin kaupungit, eivätkä poliitikot päätä niiden sijoittumisesta, vaan ratkaisun tekevät yritykset. Niiden puntarissa sijainnilla ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuudella on suuri painoarvo.

Lahdesta on hyvät yhteydet maailmalle, mutta bussinrakentajista ei tehdä hetkessä sähköisen klusterin edellyttämiä osaajia. Siihen tarvitaan oikeanlaista koulutusta, ja sitä lahtelaiset oppilaitokset ovat valmiita tarjoamaan, kunhan saavat tarkoitusta varten riittävät resurssit. Pallo on nyt syötetty hallitukselle, jolta odotetaan seuraavaksi konkreettisia rahoituspäätöksiä eikä vain kannustavia ja myötätuntoisia puheita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu