Lukijalta: Lahti kurjistetaan Porvoo–Kouvola-ratayhteydellä?

Arto Seppälä

Miksi Lahti ja Heinola ovat olleet aivan hiljaa itäradan Porvoo–Kouvola-ratayhteydestä? Tuo yhteys muuttaa kokonaan Lahden seutukuntaa rataverkon varrella.

Toivon, että Lahden ja Heinolan seutukunnat alkaisivat ajaa voimakkaammin niin sanottua Helmi-rataa. Oikoradasta Kerava–Lahti on saatu hyötyä ja siten se tukisi jatkomahdollisuuksia Heinolaan ja Mikkeliin. Heinola ja Mikkeli tarvitsevat vahvaa tukea tässä tulevaisuuden ratahankkeessa.

Tällöin koko Itä-Suomi, Mikkeli–Kuopio–Kajaani saisivat merkittävän elinvoimasysäyksen, joka on nähtävissä Lahdessa, oikoradan Kerava–Lahti-väylällä.

On todettava myös, että Heinolan kaupungin ja Mikkelin kaupungin ja sen seutukunnan elinvoima ei lisäänny millään mittarilla Itäradalla Porvoo–Kouvola-välisellä osuudella.

Lahti penseänä itäradan hankeyhtiölle – olemassa olevat ratayhteydet voitaisiin kunnostaa budjettirahoituksella

Itäradan Porvoo–Kouvola-yhteys on hyötysuhteella mitattuna erittäin kallis hanke. Hanke ei vahvista tasapuolista yhteiskunnallista elinvoiman vahvistamista Etelä-Savon, Pohjois-Savon eikä Kainuun maakunnissa.

Itärata Porvoo–Kouvola-hanke ei ole valtion talouden näkökulmasta millään mittareilla järkevä. Keskeisin ratayhteys, oikorata Kerava–Lahti rakennettiin yhteiskunnan rahoituksella. Sitä yhteyttä ei saa heikentää uudella rinnakkaisväylällä. Yhteiskunnalla ei ole varaa missään nimessä rakentaa rinnakkaista ratayhteyttä ja siten muuttaa nykyistä toimivaa yhteyttä.

Oikorata-yhteyttä ei saa heikentää uudella rinnakkaisväylällä.

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen: "Itärataselvityksen sanoma on kristallinkirkas"

Porvoo–Kouvola-ratayhteys muuttaa Kerava–Lahti-väylän paikallisliikenneyhteydeksi. Emme saa mitätöidä aikaisempia investointeja.

Olemmeko valtiona niin paljon köyhtyneet, että jo suunnittelukustannuksiin haetaan useiden kymmenien miljoonien eurojen tukia kunnilta. Lisäksi itäradan Porvoo–Kouvola-hanketta pääomittaessa haetaan kuntien sitoumusta puuttuviin suunnittelukustannuksiin! Nyt on keksitty ikiliikkuja ratayhteyden suunnitteluun ja varmaan myös rakentamiseen.

En voinut missään nimessä hyväksyä tätä hanketta Mikkelin kaupunginhallituksen käsittelyssä.

Kirjoittaja on kunnallisneuvos ja Mikkelin kaupunginhallituksen pj. (sd.).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu