Lukijalta: Hybridiautojen verotuksessa on porsaanreikä

Petri Kilkkilä

Hyvin moni autonvalmistaja on huomannut porsaanreiän CO2-mittauksessa, kun on tuonut markkinoille pienellä akustolla lisättyjä rinnakkaisversioita polttomoottorien rinnalle (tai tilalle).

Vaikka nykyinen pakokaasupäästöjen mittaustapa (wltp) onkin todenmukaisempi kuin edellinen, näiden hybridien lukemiksi saadaan esimerkiksi 30-40 g/km, kun pelkällä polttomoottorilla ajo yli 100 g/km.

Jos oletetaan, että ladatulla sähköllä ajo olisi nollapäästöistä (mikä ei varmastikaan voi pitää paikkaansa, puhumattakaan akustojen valmistamisen ympäristökuormituksesta), lukemista voi päätellä, että polttoaineajoa olisi vain kolmasosa.

Olisi mielenkiintoista tietää, onko todellisia ajosuoritteita tutkittu. Jos todellisuus poikkeaa kovasti teoriasta, ei ilmastonsuojelu edisty pelkästään numeroita rukkaamalla.

Ilmastonsuojelu ei edisty pelkästään numeroita rukkaamalla.

Meitä bensa/dieselautoilijoita "rangaistaan" nostamalla joka vuosi CO2-perusteista ajoneuvoveroa, mutta hybridien omistajat pääsevät lähes pälkähästä.

Autoilun nopeaa sähköistymistä toivovat tahot pääsevät tietty suunnittelemaan monimutkaista, esim. gps:ään perustuvaa kilometriperusteista veroa (yksityisyyden suojakin tulisi esiin).

Huomattavasti helpompi ratkaisu olisi korjata sähköversioiden lukemat totuudenmukaisiksi.

Sitten ovat vielä nuo täyssähköautot, jotka ovat huomattavasta veroedusta huolimatta vieläkin niin kalliita, ettei "tavallisella kansalaisella" ole varaa sellaiseen. Niinpä tässä tapahtuu tulonsiirtoa väärään suuntaan.

Kommentoi