Marjaana Laholan Esalainen: Kolme vuotta sitten Lahteen haluttiin lihamukipatsas, mutta parempaa olisi mölkkymarkkinointi

Marjaana Lahola

Kolme vuotta sitten lahtelainen mainostoimisto Ilme sai idean: Lihamukipatsas torille! Uusi Lahti -lehden kolumnista inspiroitunut mainostoimisto pykäsi pystyyn adressin ja lupasi lahjoittaa kaupungille kolmimetrisen pronssipatsaan, jos allekirjoituksia tulee vähintään 30 000.

Varauksetonta kannatusta ajatus ei saanut: silloinen kaupunginjohtaja toppuutteli toriajatusta varovaisesti, kaupunginmuseon tutkija tyrmäsi ja tori-isäntä huomautti, ettei häneltä ollut kysytty mielipidettä ennen suunnitelman julistamista.

Mainostoimisto ei lopulta joutunut lunastamaan lupaustaan, sillä allekirjoituksia tuli annetussa ajassa 2 098. Vajaaksi jäätiin 27 902 kannattajan verran.

Noh, kuten jotkut muutkin ovat todenneet, aivan kamalan tosissaan mainostoimistossa ei välttämättä suunnitelman kanssa oltu. Toisaalta Facebook opetti monelle jo vuosia sitten, että joskus puolivitsillä heitetyt suuruudenhullutkin ideat joutuu toteuttamaan.

Lihamukipatsas palasi tänä kesänä mieleen, kun menin hankkimaan itselleni loman kunniaksi mölkkysetin. Sääntöjä opetellessa selvisi asia, joka taitaa monelle (ainakin ei-lahtelaiselle) satunnaiselle puukapulan heittelijälle olla tuntematon: Mölkyllähän on melkoinen lahtelaishistoria!

Kapulanheittelypeliä valmisti pitkään lahtelainen Tuoterengas, josta tuli myöhemmin Lahden Paikka, joka puolestaan myi Mölkky-tuotemerkin Tactic Gamesille vuonna 2016. Nykyisin varsinaiset Mölkyt valmistetaan Porissa; tosin muilla nimillä myytäviä vastaavanlaisia pelejä on myös olemassa. Samantyylisiä pelejä on myös pelattu jo aiemmin.

"Silakoita joulukaloiksi" - Mölkylle irvaillaan uudessa kotikaupungissa Porissa

Johtuneeko siitä, että kyseessä on tosiaan rekisteröity tavaramerkki, mutta näyttää siltä, että tässä on menetetty mainio Lahti-markkinointimahdollisuus. Porin tehtaalla syntyvistä Mölkyistä valtaosa myydään ulkomaille, joten ulkomaista tunnettuutta kunnolla markkinoidulle Mölkyn synnyinkaupungille olisi luvassa.

Ehkä tarjolla olisi myös maineenpäivitystä. Esimerkiksi viime syksynä Lahdessa harmiteltiin mainetutkimusta, jonka mukaan parikymppiset eivät suosisi Lahtea opiskelukaupunkina. Silti olemassa on esimerkiksi Turussa pelattavat Akateemisen Mölkyn MM-kisat, eli opiskelijoita selvästi kiinnostaa!

Muutenkin rento ja ystävällishenkinen, perheille sopiva pihapeli tasapainottaisi mukavasti Lahden rouheampaa mainetta. Ja koska mölkkyä voi hyvin pelata oikein tosissaankin, urheilukaupunginkaan maine ei siitä kärsisi.

Peli tarjoaisi Lahdelle myös mahdollisuuksia uusiin mainoslauseisiin. Miltä kuulostaisi esimerkiksi "Lahti – täydet 50 pistettä!" tai "Lahti – älä aja kolmesti ohi". Sen sijaan "Lahti – kerralla 12 pistettä" voisi sekoittua liikaa Euroviisuihin, joten se jätettäköön rovaniemeläisten käyttöön.

Suojatyöpaikan puhdetyö valloitti maailman - katso miten mölkystä tuli Mölkky!

Jos tuntuu siltä, että brändin rakentaminen yhden pelin varaan tuntuisi liian riskaabelilta, on muistutettava Haapajärven tapauksesta. Pohjois-Pohjanmaalla sijaitseva 7 000 asukkaan kaupunki on kutsunut itseään teekaupungiksi jo vuosia. Syynä siihen on yli 20 vuotta sitten Keski-Euroopassa esitetty jääteemainos, jonka arktiseksi tapahtumapaikaksi mainittiin Haapajärvi.

Mainoksesta otettiin ilo irti, ja nyt kunnassa on muun muassa yli 800 teekupin kokoelma.

Esalaista korjattu 7.7. klo 14.06 tiedolla siitä, että Mölkky ei ole lahtelainen keksintö, vaan sitä on valmistanut pitkään lahtelainen Tuoterengas.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.