Anna-Tuulia Hautalan Esalainen: Liikenteessä kaikki ovat hulluja – varsinkin Lahdessa

Anna-Tuulia Hautala

Tieraivo on kaikille tuttu ilmiö. Siltä kukaan on tuskin välttynyt, sillä samat ongelmat toistuvat ympäri Suomen.

Autoilijat ajavat isomman oikeudella teillä miten huvittaa. Jos joku on pysähtynyt päästämään jalankulkijan tien yli, toisella kuskilla syntyy pakonomainen tarve jatkaa matkaa pysähtymättä. Kapealla, mutkaisella maantiellä on äärettömän tärkeää ohittaa heti rajoitusten mukaisesti ajava edelläkulkija. Auton voi kätevästi parkkeerata pyöräkaistalle, jos muualla ei ole tilaa.

Jalankulkijat olettavat, että liikennesäännöt eivät koske heitä. Muiden tehtävänä on arvata, päättääkö jalankulkija täysin yllättäen pysähtyä keskelle tietä tai hypätä autotien yli sivuilleen katsomatta. Jalankulkijoiden mielestä pyörissä ja autoissa pitäisi olla vakiovarusteena jatkuvasti uliseva yleinen vaaramerkki, jotta heidän ei vain itse tarvitsisi huomioida muuta liikennettä.

Pyöräilijöiden taas on päästävä pyöräilemään juuri siellä, missä he aiheuttavat eniten vaaratilanteita tai vähintään hidasteita muulle liikenteelle. Suuntamerkkejä ei tarvitse näyttää tai vauhtia hiljentää edes keskusta-alueilla. Autot ja jalankulkijat kyllä väistävät.

Lahden liikenteessä on omat erityispiirteensä. Lahtelaisten Facebook-ryhmässä on useita keskusteluja siitä, etteivät autoilijat ymmärrä suojateiden toimintaperiaatteita. Omalla kohdallani olen huomannut, että autoilijat myös ajavat täysin häikäilemättä päin punaisia. Kun liikennevalot vaihtuvat vihreiksi kevyelle liikenteelle, pitää ensimmäisenä tarkistaa, vieläkö jokin auto huitaisee risteyksen läpi. Ehkä olen käsittämätön törttöilijämagneetti ja houkuttelen tietämättäni ympärilleni niitä kuuluisia poikkeustapauksia.

Ihmettelin aluksi sitäkin, miksi monista tien ylityksistä on poistettu napit, joilla kevyen liikenteen valot vaihtuisivat nopeammin vihreiksi. Enää tämä ei ole mysteeri.

Eivät pyöräilijät ja kävelijät sen parempia ole. Molemmat ovat ottaneet autoista mallia ja pyyhältävät jatkuvasti päin punaisia. En toisaalta ihmettele tällaista ratkaisua enää sen jälkeen, kun olen muutaman viikon seissyt odottamassa, että autoille palavat loputtomat vihreät liikennevalot joskus muistaisivat muun liikenteen olemassaolon.

Ihmettelin aluksi sitäkin, miksi monista tien ylityksistä on poistettu napit, joilla kevyen liikenteen valot vaihtuisivat nopeammin vihreiksi. Enää tämä ei ole mysteeri. Niistä napeista ei nimittäin tunnu olevan mitään hyötyä. Kai liikennesuunnittelussa on huomattu, että ihmiset hakkaavat napit raivoissaan rikki, joten turha niitä on säilyttää.

Liikenteessä on myös muita kulkijoita, joissa on aivan omat ongelmansa. Rekan on pakko ajaa aivan takapuskurissa kiinni, moottoripyöräilijä kaahailee järjettömästi ja koiranulkoiluttajan karvakasa rynnii holtittomasti tien poikki. Mikä siis kaikkia oikein vaivaa? Itsehän tietysti on täydellinen liikenteessä.

Oman lisänsä soppaan tuovat älypuhelimet. Kännykät vievät tehokkaasti niin jalankulkijoiden kuin pyöräilijöidenkin huomion, mutta eniten hirvittää, kun vastaan tuleva autokuski tuijottaa kännykkäänsä. Ethän sinä tee niin?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu