Lukijalta: Pelastakaa toimiva Vesijärvenkatu

Petri Pitkänen

Olen kulkenut Vesijärvenkadulla säännöllisesti niin autoillen, kävellen kuin pyörälläkin yli 20 vuotta. Kokemuksen pohjalta toivon hartaasti väylän säästyvän ”kehittäjiltä”. Heidän argumenttinsa eivät kestä kriittistä tarkastelua.

Vesijärvenkatu koetaan läpiajokaduksi. Näinhän se on ja pitää ollakin - junaradan yli tai ali kun pääsee keskustan liepeillä vain kolmesta kohdasta, joista yksi on Vesijärvenkatu. Ajaessa syntyy tietenkin myös ääntä. Sellainen elävä kaupunki on.

Ajokaistojen vähentäminen kahdesta yhteen suuntaansa haittaisi pahasti autoliikennettä. Vasemmalle kääntyvien pitää väistää vastaan tulevia ja kaikkien autoilijoiden kaikkea kadun suuntaista kevyttä liikennettä. Yhdellä kaistalla ei kukaan pääse silloin etenemään pysähtyneen ohi. Vihreä aalto ei siis toimi, vaan autot seisovat yhtenään tyhjäkäynnillä punaisissa valoissa.

Perusteluina autokaistojen vähentämiseen on käytetty parkkipaikkojen lisäämistä ja pyöräliikenteen erottamista kävelijöistä. Parkkipaikkoja on jo nyt tarpeeksi, joten enempää niitä ei tarvita. Aleksilla on pyöräliikenteelle varattu erikseen omat kaistat kadun eteläpuolelle. Mutta kun ihmisillä on asiaa kadun molemmille puolille, niin pohjoispuolellakin pyöräillään yleisesti, vaikka ei saisi. Ja pyörätielle pysäköidään autoja. Toimivuus on siis vain osittaista. Talvella pyörätien käytettävyys on usein surkea lumen ja jään takia.

Vesijärvenkadun jalkakäytävät Kirkkokadun ja Lahdenkadun välillä ovat leveydeltään riittävät, kun otetaan huomioon kevyen liikenteen määrä, joka on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi Aleksilla. Syykin on selvä: suuria ihmismassoja vetäviä kohteita ei ole, vaan parturikampaamoja ja muita pieniä liikkeitä. Ei ole kauppakeskusta, päivittäistavarakauppaa, koulua tms. Varovaisuutta ja toisten huomioimista toki tarvitaan aina.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Päijät-Hämeessä todettu neljä uutta koronavirustartuntaa - liittyvät kahteen tunnistettuun tautiryppääseen
  2. HS: Lahtelaisen ravintolan omistajaa syytetään ihmiskaupasta
  3. Hollolan Kiikunlähteelle johtava Kiikuntie rajataan vain asukkaiden käyttöön – autot on jatkossa pysäköitävä yli kilometrin päähän lähteestä
  4. Lahden Nelostiellä sattui neljän auton ketjukolari
  5. Viihdealan ammattilaisia tulvii Lahteen syyskuussa Rockfutis 2020:n käynnistyessä – "Mahtavaa päästä Lahteen, se on kunnon rokkikaupunki"
  6. Turo's Hevi Gee sai alkunsa Lahden Torven pikkujouluista – "Ihan samat kohdat naurattivat tai aiheuttivat myötähäpeää kuin silloinkin", muistelee Orimattilassa asuva bändin entinen laulaja Hara Laukkanen yli 30 vuotta myöhemmin
  7. Nelostieltä sivuun ajautunut auto törmäsi liikennemerkkiin Hartolassa
  8. KymiRingillä juostaan ja pyöräillään viikonloppuna – mukana mestareita ja mielenkiintoinen isän ja pojan taistelu
  9. Lukijalta: Pyöräilyolosuhteita kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa
  10. Sädehoitoa saavien määrä kasvanut viime vuosina Lahdessa – syksyllä kaupungissa on käytössä uusi sädehoitolaite
  11. Suomessa kuusi uutta koronavirustartuntaa – viruksen takia sairaalassa olevien määrä putosi kolmannekseen
  12. Emeritusprofessori Haaviston rikosepäilystä: "Heittää joka tapauksessa varjon presidenttihaaveiden ylle"
  13. Näppis: Keskustan nopeusrajoitus 40 km/h on ihan sopiva, mutta kukaan ei kontrolloi
  14. Historiallinen Paimenkallio halutaan herättää henkiin Heinolassa
  15. Valenuuska voi aiheuttaa vakavan myrkytyksen – "Niistä voi seurata nikotiinin yliannostus"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.