Pääkirjoitus: Kantatie 54 valtatieksi

Kantatie 54 Hollolasta Riihimäelle on luonteva kehityskohde sen jälkeen, kun eteläinen kehätie valmistuu. Katja Luoma / arkisto

Hallitus sisällytti viime viikolla sorvaamaansa lisätalousarvioon myönteisen uutisen Päijät-Hämeelle: kauan kaivattu Nelostien parannus Hartolasta pohjoiseen saadaan käyntiin. Valtion kirstusta hankkeeseen irtoaa 26 miljoonan euron rahoitus. Täkäläiset päätöksentekijät ja vaikutustyötä tehneet ovat kiitoksensa ansainneet.

Myös Etelä-Suomen Sanomat on kiirehtinyt tieremonttia, joka uhkasi jäädä tyystin unholaan poliitikoilta. Erityisen surkuhupaisaa remontin toteutumattomuus olisi ollut sen tähden, että sen suunnitteluun on käytetty pitkä rivi yhteisiä euroja, Mikäli töitä ei olisi saatu pikaisesti käyntiin, suunnitelmat olisivat vanhentuneet.

Hartolan Ruskealan ja Oravakivensalmen välinen osuus on Nelostien häpeäpilkku, joka nyt onneksi korjaantuu. Kahdentoista kilometrin matkalle rakennetaan ohituskaistoja ja nopeusrajoitus nousee 100 kilometriin tunnissa. Sujuvat liikenneyhteydet ovat erittäin tärkeitä alueen vetovoiman kannalta. Siksi sekä Päijät-Hämeen että Keski-Suomen maakuntaliitot ovat tukeneet hanketta yhteistuumin. Lahden seudulla eritäin tärkeä hanke sujuvan liikkumisen näkökulmasta on myös massiivinen eteläinen ohitustie.

Kunnostusta siis on tulossa ja meneilläänkin, mutta lisää on saatava toteutukseen.

Valtatie 12 on saatu kunnostetuksi Iitistä länteen päin Tillolan ja Keltin välisellä tieosuudella. Parannustyöt valmistuivat viime vuoden lopulla. Valtio käytti hankkeeseen rahaa 14 miljoonaa euroa.

Seuraavaksi on kunnostettava tieosuus Tillolasta länteen Uuteenkylään saakka. Tavoitteena on aivan oikeutetusti parantaa Valtatie 12 tällä 26 kilometrin tieosuudella yhtenäiseksi keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Tämä lisää tien turvallisuutta.

Kannattaa miettiä vakavasti Kantatie 54:n muuttamista valtatieksi.

VT12:n perusparannus Lahdesta itään on luonteva jatkumo eteläisen kehätien rakentamiselle. Samaan tapaan pitää miettiä myös oikeita kehityskohteita Lahdesta länteen.

Tällä hetkellä nopein tie Turusta Lahteen kulkee Lohjan ja Hyvinkään kautta, vaikka tieosuus on 30 kilometriä pidempi kuin pohjoisemmat reitit. Riihimäen ja Hämeenlinnan kautta ajettaessa aika ja matka ovat jokseenkin samat, mutta Riihimäen kautta ohjattuna raskas liikenne ei kuormittaisi Hämeenlinnan seutua. Tästä syystä kannattaa seuraavana kehityskohteena miettiä vakavasti Kantatien 54:n muuttamista valtatieksi ja luokituksen noston mukaisia kunnostustöitä. Se olisi suorin ja turvallisin yhteys Turun ja Lahden välillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut