Lukijalta: Junat kulkevat, mutta VR sulkee palvelun

Tiistain lehden sivuilta tuli luetuksi VR:n seuraavat hypyt tuntemattomaan. Liiketoiminnallisesti perustellen on päätetty lopettaa usean ison tai keskisuuren kaupungin asiakaspalvelupisteet. Mukana on myös Lahden rautatieaseman lipunmyynti/asiakaspalvelupiste.

On toki luonnollista, että liiketoiminnan edellytyksiä tarkastellaan ja sovitetaan vallitsevaan tilanteeseen. Olen kuitenkin huolissani todellisista taustoista. Onko suunnitelmissa laskettu kunkin kohdepaikkakunnan palvelupisteen käyttö ja lippujen ostot versus digitaalinen toiminta ja lippujen ostot?

Kun kyseessä on yleistä palveluvelvoitetta tuottava yhtiö, liiketoimintaan numeraalisesti perustuvien päätösten ei soisi olevan ainut kriteeristö. Digitalisaatio vie meitä eteenpäin, mutta jättää edelleen osan kansalaisista epätasavertaisuuden tilaan.

On-line ostaminen, kännykkäsovellukset tai edes asemilla olevien lippuautomaattien toiminta ei ole 100-prosenttisen varmaa.

VR aikoo sulkea Lahden rautatieaseman palvelupisteen

Monen monta kertaa on tullut tietoon, että jokin osa ei yksinkertaisesti ole toiminut tai on tehnyt virheen. Näin matka on jäänyt tekemättä tai sitten junassa on lipuntarkastuksen yhteydessä joutunut moninkertaisen maksajan rooliin.

Tekniikka on ihmeellistä, mutta voi johtaa myös harhaan. Liika luottaminen tekniikan toimimiseen on riski yhteiskunnalle. Jo pelkästään taannoinen ison operaattorin laajakaistayhteyksissä tapahtunut toimintavirhe aiheutti hankaluuksia sen kestäessä usean tunnin ajan.

Digitalisaation varaan laskeminen ja sen myötä palvelutason muuttaminen on oma huolenaiheeni.

Entäpä muut palveluestohyökkäykset tai muut sellaiset, joiden vaarasta turvallisuusasiantuntijat jatkuvasti varoittavat.

Isommassa kuvassa jatkuvan digitalisaation varaan laskeminen ja sen myötä palvelutason muuttaminen on oma huolenaiheeni.

Tässä yksittäisessä tapauksessa kyseenalaistan yleisen palveluvelvoitteen toteuttajan VR:n toimintaa ja soisin viiteryhmille, jotka asiasta YT-menettelyn kauttakin neuvottelevat, viisautta oikean ratkaisun löytämiseksi kansalaisia parhaiten palvellen.

Raimo Salovuori

Entinen VR vakikäyttäjä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu