Pääkirjoitus: Nykyinen väylä on Itärataa parempi

Selvityksen mukaan kannattavin reitti pääkaupunkiseudulta itään kulkee jatkossakin Lahden kautta. Sami Kuusivirta

Väylävirasto julkaisi torstaina Itärataselvityksen, jota on odotettu mielenkiinnolla myös Lahden seudulla. Selvityksessä on vertailtu, kannattaako Itä-Suomeen ja Pietariin suuntautuva rautatieliikenne hoitaa jatkossa nykyiseen ratalinjaukseen tukeutuen vai pitäisikö Lentoradasta alkaen rakentaa täysin uutta linjaa itää kohti. Tulevilla päätöksillä on ratkaiseva merkitys sille, kuinka hyvin Lahti on kytkettynä valtakunnan rautatieverkkoon, miten ratayhteyttä Helsingin ja Lahden välillä jatkossa kehitetään ja kuinka hyvin saavutettavissa Lahti on ulkomaisten matkailijoiden näkökulmasta.

Väyläviraston tiedote alkoi kysymyksellä, kulkevatko junat Itä-Suomeen ja Pietariin tulevaisuudessa Lahden, Kouvolan vai Kotkan kautta. Rinnastus oli vähän omituinen, sillä nämä eivät ole vain toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Tälläkin hetkellä junaliikenne kulkee Lahden ja Kouvolan kautta, ei vain toisen näistä. Ja näin se menee jatkossakin, jos ja kun selvitystä on uskominen ja kunnioittaminen.

Väylävirasto toteaa ykskantaan, että yhteiskunnan kannalta mielekkäin ja kannattavin vaihtoehto on kehittää nykyisiä ratayhteyksiä. Uusien rautatiekiskojen vetäminen tulisi liian kalliiksi suhteessa siitä saatavaan hyötyyn.

Elvytysrahaa kannattaa käyttää kohteisiin, jotka poikivat taloudellista toimeliaisuutta.

Merkillepantava ja itäsuomalaisille korostettava tieto selvityksessä on, että junalla matkustamista voidaan nopeuttaa selvästi olemassa olevaa linjaa kehittämällä. Matka-aikaa Joensuusta ja Kuopiosta Helsinkiin voidaan nopeuttaa jopa lähes puoli tuntia ilman, että valtio alkaa rakentaa useiden miljardien eurojen ratalinjauksia, jotka eivät myöskään toisi merkittäviä uusia talousalueita radanvarsille.

Selvitys osoitti senkin, että hyöty suhteessa kustannuksiin osoittautuu sitä korkeammaksi, mitä pienempiä investointeja ratalinjoihin tehdään. Parhaaksi vaihtoehdoksi nousi nykyisten ratalinjojen suppea 147 miljoonan euron kehittäminen. Toiseksi paras vaihtoehto oli nykyisen ratalinjan kehittäminen isommalla, noin 400 miljoonan euron summalla.

Koronakriisin vuoksi valtion on turvauduttava elvytystoimiin mutta muistettava, että kriisi myös velkaannuttaa yhteiskuntaa ennennäkemättömällä nopeudella ja heikentää entisestään valtiontalouden tasapainoa. Elvytysrahaa kannattaa käyttää niihin kohteisiin, jotka poikivat taloudellista toimeliaisuutta ja kasvua myös pitkällä aikavälillä. Itärata ei kuulu tähän joukkoon, ja sen Väyläviraston selvityskin kiistatta todisti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Mattssonin Luomumarjatilalla Asikkalan Kurhilassa avattiin lettukahvilan ovet, "roskainen" lettutaikina herättää kummastusta
  2. "Aina on kiva juosta, kun mihinkään ei satu" – Pajulahdessa leireilevä Annemari Kiekara avasi "ratakautensa" KymiRingillä
  3. Parikymppinen lahtelaismies käytti hyväkseen 15-vuotiasta huostaan otettua lasta
  4. ESS:n kesäkalakisassa hurjat taimenet jytistivät verkkoja – myös 10-vuotias ensikertalainen sai saalista
  5. Päijät-Hämeen maastopyöräilypolut tekevät vaikutuksen ulkopaikkakuntalaisiin – poimi ohjaajien reittivinkit ja neuvot lenkin suunnitteluun
  6. Rapistuva Pyhäniemen kartano odottaa remonttia – "Kokonaisilme siellä on synkän näköinen"
  7. Reipas katkaisi orastavan tappioputkensa – "Vettä tuli kuin saavista kaatamalla"
  8. Hollolan Kiikunlähteelle johtava Kiikuntie rajataan vain asukkaiden käyttöön – autot on jatkossa pysäköitävä yli kilometrin päähän lähteestä
  9. Elokuva-arvio: Spike Leen Da 5 Bloods on ajankohtainen ja vaikuttava - Jasper Pääkkönen tekee pienen mutta oleellisen roolin
  10. Päijät-Hämeessä todettu neljä uutta koronavirustartuntaa - liittyvät kahteen tunnistettuun tautiryppääseen
  11. Mökkikalastajan tärkeimmät säännöt: tainnuta, verestä, jäähdytä ja perkaa
  12. Erin esiintyy syksyllä Lahdessa
  13. Tähdet, tähdet -ohjelmaan pyydetty Konsta Hietanen ei halua valmistautua koitokseen liikaa – "En meinannut penkissäni pysyä, kun soitto tuli"
  14. Lukijalta: Mitä oikeuksia on kehitysvammaisella?
  15. Käräjäoikeus tuomitsi muun muassa Lahdessa alaikäisiä tyttöjä kosketelleelle miehelle lisää istuttavaa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.