Pääkirjoitus: Suomi tarvitsee sisäisiä lentoja

Finnairin matkustajamäärät ovat laskeneet voimakkaasti koronan vuoksi. Mirja Hussain / arkisto

Suomen sisäisen lentoliikenteen kannattavuus ja lentoasemaverkoston laajuus on aihe, joka nousee aika ajoin kiivaaseen keskusteluun. Näin kävi jälleen viime viikolla, jolloin levisi huhu, että Finnair saattaisi lopettaa tai ainakin keskeyttää jopa vuodeksi lennot useille maakuntien lentoasemille. Kyse oli lennoista Kemin, Kokkolan, Kajaanin, Joensuun ja Jyväskylän lentoasemille.

Keskustelu äityi viikonloppuna niin voimakkaaksi, että Finnair joutui toppuuttelemaan huhuja. Yhtiön mukaan koronan takia lennot on peruttu täksi kesäksi. Jatkosta päätetään elokuussa.

Finnair huomauttaa, että näillä viidellä uhanalaiseksi asetetulla lentoasemalla täyttöasteet ovat olleet alhaisia jo pidempään ja koronan takia matkustajamäärät ovat romahtaneet. Jälkimmäinen perustelu on outo, koska matkustajamäärät ovat koronan takia romahtaneet kaikilla Suomen lentoasemilla.

Jos taas tarkastellaan matkustajamääriä, niin esimerkiksi Kajaanissa ja Jyväskylässä matkustajamäärät ovat kasvaneet noin 20 prosenttia vuoden 2014 selvityksen jälkeen. Viime vuonna matkustajamäärät laskivat ja sitä edellisenä nousivat kummallakin lentoasemalla. Joensuussa matkustajamäärät ovat kasvaneet kaksi vuotta peräkkäin.

Komissio hyväksyi 600 miljoonan euron valtiontakauksen Finnairille – Ohisalo: Finnair tekee itse päätökset paikkakunnista, joille lentää

Jos täyttöastetta mitataan absoluuttisella matkustajamäärällä, täytyy kysyä, miksi lennot Joensuuhun ovat liipaisimella mutta eivät Kuusamoon vaikka Joensuuhun lentäviä on enemmän?

Elinkeinotoiminnan ja matkailun kannalta on tärkeää, että Suomessa pääsee matkustamaan sujuvasti ympäri maata. Tuotannon raaka-aineet eivät sijaitse kasvukeskuksissa eivätkä matkailijat haikaile pelkkiin kaupunkikohteisiin.

On suurta utopiaa ajatella, että lentoasemat korvattaisiin junilla.

Tämä tarkoittaa toimivan verkoston kokonaisuutta, joka sisältää maantiet, rautatiet ja lentoasemat. Lapista ei olisi tullut nykyisenkaltaista matkailutuotetta ilman Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemia. Samanlaisia matkailutuotteita on mahdollista rakentaa myös etelämmäs Järvi-Suomeen. Uutissuomalaisen eduskuntaryhmille tekemän kyselyn mukaan rataverkoston kehittäminen on tärkein elvytyskohde. Tämä edistää liikkumisen sujuvuutta eteläisessä Suomessa. Kehityskohde olisi päärata eli Helsinki-Tampere-Oulu-väli. Nopea ratayhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle edistäisi myös Päijät-Hämeen matkailua.

On kuitenkin suurta utopiaa ajatella, että lentoasemat voitaisiin korvata laajassa mitassa junilla. Esimerkiksi Itä-Suomi jäisi pahaan mottiin, koska Itärataan eivät rahat riitä. Suomi tarvitsee jatkossakin lentoasemiaan.

Yle: Finnair lopettamassa lennot useille kotimaan lentoasemille ensi kevääseen asti

Suomi-rata vauhtiin ja lisää energiaremontteja – näin puolueiden ryhmänjohtajat jakaisivat rahaa koronaelvytykseen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Ohisalo tukisi myös Lahden joukkoliikennettä
  2. Koronatartunta on huolettanut päijäthämäläisiä keskimääräistä enemmän – Lahdesta tehty paljon oirearvioita THL:n uudessa palvelussa
  3. Palava tavarajuna sytytti Lahden seudulla useita maastopaloja - junaliikenne poikki Lahdesta Riihimäelle
  4. Uusi tieliikennelaki tulee voimaan maanantaina – esimerkiksi nämä viisi asiaa muuttuvat
  5. Takareisileikkauksesta toipunut FC Lahden puolustaja Timi Lahti on Suomen mestari kolmannessa sukupolvessa
  6. Kaukoliikenteen busseja lisätään vähitellen – "Perusajatus on, että tässä laajudessa mentäisiin koko kesä", toteaa Koiviston auton toimitusjohtaja Mikko Markkula
  7. FC Lahti palaa treeniviheriölle koko joukkueen voimin – harjoitusottelut käyntiin jo lauantaina Espoossa
  8. Etsintäkuulutettu mies ajoi petoksella saadulla autolla ylinopeutta Heinolassa
  9. Jäteauto kulkee mallastamon sivutuotteista valmistetulla polttoaineella Lahdessa, tyhjäkäynti ei tuo käryä pihaan
  10. Kirkkoihin ja jumalanpalveluksiin pääsee taas yli 50 henkilöä – katso Lahden kirkkojen osallistujarajoitukset
  11. Lahdessa Uudenmaankadun alittava Kyöstilän alikulkukäytävä suljetaan korjaustöiden takia
  12. HS: Al-Holin leirin suomalaisia tulossa Suomeen tänään
  13. Bloggaaja Mika Markkanen suunnittelee retkensä tarkasti Excelissä ja toivoo, että suon tuoksun saisi vangittua dödöpurkkiin – blogista löytyy mainintoja myös Päijät-Hämeen luontoreiteistä
  14. SpaceX:n miehistöalus telakoitui kansainväliselle avaruusasemalle
  15. Iitin maakuntavaihdoksen vuoksi muitakin rajoja piirretään uudelleen – Hämeeseen saatava lisää poliisimiehiä, sanoo poliisipäällikkö

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.