Matti Even Esalainen: Valvottu pyöräparkki sopisi kauppatorille

Matti Eve

Launeen älypyörätie, eli Citicap-pyörätiehanke etenee hyvää vauhtia. Matkakeskukselta Launeen Apilakadulle valmistuva fillarireitti on saanut paljon julkisuutta, eikä se kaikki ole ollut positiivista.

Asukasyhdistys laittoi kampoihin, kun Uudenmaankadun varrelta oltiin kaatamassa kauniit kuusirivistöt. Asukkaat nousivat barrikadeille ja se taistelu kannatti, sillä puut säilyivät.

Monet ovat ihmetelleet, miksi reilun kahden kilometrin älypyörätie pitää tehdä, kun aiemminkin katuosuudelle ovat mahtuneet niin jalankulkijat kuin fillaristitkin. Hintalappukin on hulppeat 2 miljoonaa euroa.

Perusteluiksi sanotaan, että vastineeksi saadaan mm. liiketunnistimilla varustetut katuvalot ja hienot älynäyttötaulut. Ensi syksynä Launeelta keskustaan räntäsateessa etukenossa sotkeva fillaristi voi tarkistaa älytauluista, onko Kontiolahteen lähtevä juna aikataulussa vai ei.

Eihän Lahti olisi fillarikaupunki, jos täällä ei olisi kaupunkipyöriä. Virkamiehet teettivät niistä kyselyn. Siihen osallistui 312 kaupunkilaista. Heistä 86 prosenttia ilmoitti, että he voisivat ainakin satunnaisesti käyttää kaupunkipyöriä.

Virkamiehet halusivat myös teettää ulkopuolisella konsultilla selvityksen millaisia fillareita Lahteen kannattaisi hankkia. Konsultti otti kaupungin kartan käteen ja katseli hetken maastonmuodostuksia tullen johtopäätökseen, että mäkiseen kaupunkiin ei kannata hankkia kuin sähköavusteisia polkupyöriä. Tämäkin asia tuli sitten selväksi, kun se oikein konsultin toimesta kerrottiin.

Miksi kaupungin tulisi kustantaa verovaroilla kaupunkifillarit? Investointi ei liene kuin muutama satatuhatta, mutta kysymys on periaatteellinen. Eikö jokainen voisi ihan itse hankkia fillarinsa? Samalla tavalla voisi myös kysyä, miksi verovaroilla ei hankittaisi esimerkiksi autoja yhteiskäyttöön?

Kaupungin tehtävä on toki luoda sellainen infra, että täällä voi pyöräillä, mutta eihän kaupungin tehtävä kuitenkaan ole kulupelejä hankkia. Mikäli on, niin aivan samalla tavalla voisimme hankkia yhteiskäyttöön uimarannoille kaupunkisimmareita, urheilukentille kaupunkipalloja tai hiihtostadionille kaupunkimäkisuksia.

Lahdessa varastetaan useita fillareita päivittäin ja rosvoille eivät kelpaa kuin kalliit jopot, maasto- ja sähköpyörät. Mikäli Lahti oikeasti haluaa olla fillariystävällinen kaupunki, niin nyt siihen olisi oiva tilaisuus.

Nyt kauppatorilla ei järjestetä edes kuukausimarkkinoita, joten nyt hehtaariaukiolle olisi oikeasti käyttöä. Torille voisi aidata valvotun fillariparkin aamusta iltaan, mihin kaikki keskustassa asioivat voisivat jättää fillarinsa turvallisin mielin. Tällä ratkaisulla saataisiin myös muutama kiva kesäduuni nuorille ja samalla estettäisiin lukuisat pyörävarkaudet.

Fillariparkkia ei myöskään tulisi maksattaa veronmaksajilla. Maksumieheksi sopisivat vakuutusyhtiöt. Kyseessä ei liene kovin monen kymppitonnin operaatio, joten vakuutusyhtiöillä olisi taatusti kiinnostusta olla mukana ja säästää huikeat määrät varkauksista koituvia korvauksia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu