Matti Even Esalainen: Valvottu pyöräparkki sopisi kauppatorille

Matti Eve

Launeen älypyörätie, eli Citicap-pyörätiehanke etenee hyvää vauhtia. Matkakeskukselta Launeen Apilakadulle valmistuva fillarireitti on saanut paljon julkisuutta, eikä se kaikki ole ollut positiivista.

Asukasyhdistys laittoi kampoihin, kun Uudenmaankadun varrelta oltiin kaatamassa kauniit kuusirivistöt. Asukkaat nousivat barrikadeille ja se taistelu kannatti, sillä puut säilyivät.

Monet ovat ihmetelleet, miksi reilun kahden kilometrin älypyörätie pitää tehdä, kun aiemminkin katuosuudelle ovat mahtuneet niin jalankulkijat kuin fillaristitkin. Hintalappukin on hulppeat 2 miljoonaa euroa.

Perusteluiksi sanotaan, että vastineeksi saadaan mm. liiketunnistimilla varustetut katuvalot ja hienot älynäyttötaulut. Ensi syksynä Launeelta keskustaan räntäsateessa etukenossa sotkeva fillaristi voi tarkistaa älytauluista, onko Kontiolahteen lähtevä juna aikataulussa vai ei.

Eihän Lahti olisi fillarikaupunki, jos täällä ei olisi kaupunkipyöriä. Virkamiehet teettivät niistä kyselyn. Siihen osallistui 312 kaupunkilaista. Heistä 86 prosenttia ilmoitti, että he voisivat ainakin satunnaisesti käyttää kaupunkipyöriä.

Virkamiehet halusivat myös teettää ulkopuolisella konsultilla selvityksen millaisia fillareita Lahteen kannattaisi hankkia. Konsultti otti kaupungin kartan käteen ja katseli hetken maastonmuodostuksia tullen johtopäätökseen, että mäkiseen kaupunkiin ei kannata hankkia kuin sähköavusteisia polkupyöriä. Tämäkin asia tuli sitten selväksi, kun se oikein konsultin toimesta kerrottiin.

Miksi kaupungin tulisi kustantaa verovaroilla kaupunkifillarit? Investointi ei liene kuin muutama satatuhatta, mutta kysymys on periaatteellinen. Eikö jokainen voisi ihan itse hankkia fillarinsa? Samalla tavalla voisi myös kysyä, miksi verovaroilla ei hankittaisi esimerkiksi autoja yhteiskäyttöön?

Kaupungin tehtävä on toki luoda sellainen infra, että täällä voi pyöräillä, mutta eihän kaupungin tehtävä kuitenkaan ole kulupelejä hankkia. Mikäli on, niin aivan samalla tavalla voisimme hankkia yhteiskäyttöön uimarannoille kaupunkisimmareita, urheilukentille kaupunkipalloja tai hiihtostadionille kaupunkimäkisuksia.

Lahdessa varastetaan useita fillareita päivittäin ja rosvoille eivät kelpaa kuin kalliit jopot, maasto- ja sähköpyörät. Mikäli Lahti oikeasti haluaa olla fillariystävällinen kaupunki, niin nyt siihen olisi oiva tilaisuus.

Nyt kauppatorilla ei järjestetä edes kuukausimarkkinoita, joten nyt hehtaariaukiolle olisi oikeasti käyttöä. Torille voisi aidata valvotun fillariparkin aamusta iltaan, mihin kaikki keskustassa asioivat voisivat jättää fillarinsa turvallisin mielin. Tällä ratkaisulla saataisiin myös muutama kiva kesäduuni nuorille ja samalla estettäisiin lukuisat pyörävarkaudet.

Fillariparkkia ei myöskään tulisi maksattaa veronmaksajilla. Maksumieheksi sopisivat vakuutusyhtiöt. Kyseessä ei liene kovin monen kymppitonnin operaatio, joten vakuutusyhtiöillä olisi taatusti kiinnostusta olla mukana ja säästää huikeat määrät varkauksista koituvia korvauksia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Sammutustyö Lahden Meisselikadulla jatkuu todennäköisesti perjantaiaamuun saakka, savusta ei enää ole vaaraa
  2. Työttömyys syöksähti 90-luvun laman tasolle, Lahdessa tilanne heikoin 23 vuoteen – "Syksystä tulee vielä synkempi", ennakoi kauppakamarin pomo
  3. Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen: "Itärataselvityksen sanoma on kristallinkirkas"
  4. Lahtelaisen kuntosaliyrittäjän mukaan koronakevät leikkasi liikevaihdosta ison siivun: "800 neliön tiloissamme saattoi olla samanaikaisesti yhdestä viiteen treenaajaa"
  5. Lahden Mukkulan viljelypalstoilla ahertaa kansainvälistä porukkaa – "Mikä voisi olla parempaa kuin olla täällä auringossa"
  6. 28.5. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Päijät-Hämeessä ei uusia koronavirustartuntoja maanantain jälkeen
  7. Ilkka Kuosmasen näkökulma: Konstit on monet, kun kirjastot etsivät itselleen uusia asiakkaita
  8. Suljetut ovet aukeavat Lahdessa hiljalleen – kuntosalit alkavat olla auki, ryhmäliikuntakin alkaa ensi viikolla
  9. Padasjoen maastopalopaikalla sammutettiin torstai-iltana vielä kytöpesäkkeitä
  10. Hoitajajärjestöt hyväksyivät kunta-alan tessin – neuvottelutuloksessa hoitoalalle oma sote-sopimus
  11. Odotus päättyy ja hyllyjen välit aukeavat, kun Lahden kirjastot avataan
  12. Lahden sivistyslautakunnassa erikoinen äänestysepisodi, puheenjohtaja järjesti uusintaäänestyksen vastoin lakimiehen ohjetta
  13. Koronakriisin aiheuttama hurja konkurssiaalto voidaan vielä välttää – "On raju arvaus, että edessä olisi 1990-luvun laman kaltainen tilanne"
  14. Matti Even Esalainen: Lahdessa virkamies vie ja valtuutetut vetävät kätensä lippaan
  15. Voiko Lahdessa pian nauttia terassioluen parkkiruudussa? Kaupunki pohtii uusia terassipaikkoja ja nykyisten laajennuksia keskustassa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.