Latauspisteistä riesa asukkaille

Sähköautojen latauspisteistä halutaan lisätä kiinteistöjen parkkipaikoilla – asukkaiden kustannuksella. Sami Lettojärvi / arkisto

Suomi on EU-direktiivien noudattamisen luvattu maa ja usein vieläpä mallioppilas. Näin uhkaa käydä myös sähköautojen latauspisteitä koskevan lainsäädännön kanssa. Ainakin lain valmistelussa on pyritty siihen, että kansalliset määräykset ovat direktiivejä tiukemmat – ja kansa maksaa.

Parhaillaan lausuntokierroksella olevassa lakiluonnoksessa ehdotetaan, että kaikkiin uusiin tai laajan peruskorjauksen läpikäyviin asuinrakennuksiin täytyy tehdä jokaiselle autopaikalle sähkölatauspiste. Määräys koskisi kaikkia sellaisia pysäköintialueita, joissa on yli neljä autopaikkaa eli tavalliset omakotitalot rajautuisivat sentään sen ulkopuolelle.

Kustannukset latauspisteistä olisivat joka tapauksessa merkittävät. Niiden asentaminen maksaisi vuosittain kymmeniä tai jopa satoja miljoonia euroja siitä riippuen, miten tiukan linjan mukaan lopulta mennään. Merkitystä ei ole sillä, kuinka moni asukas käyttää sähköautoa. Lataamisen pitää olla mahdollista joka ikisessä pysäköintiruudussa.

Ymmärrettävästi lakiluonnos on saanut osakseen sapekasta palautetta. Esimerkiksi Kuluttajaliitto on huolissaan siitä, että latausvalmius ja latauspisteet nostavat rakentamisen kustannuksia etenkin peruskorjaushankkeissa ja siten myös asumisen hintaa (ESS 14.11.). Kaupan liitto puolestaan näkee, ettei latausmahdollisuuden tarjonta lisää palvelun kysyntää: ”latauspisteiden rakentaminen ei lisää sähköautojen määrää Suomessa.”

Ylipäätään lausunnonantajat ovat sitä mieltä, että lakiluonnos on täysin ylimitoitettu eikä se ota huomioon kiinteistöjen ja alueiden yksilöllisiä tarpeita. Luonnoksesta näkemyksensä ovat lausuneet muun muassa rakentamisen ja yrityselämän edunvalvontajärjestöt sekä kuntien edustajia. Luonnokseen on kohdistunut kritiikkiä myös hallituspuolueiden sisältä. Keskustan kansanedustajat Markus Lohi ja Ari Torniainen ilmoittivat jo lokakuussa, ettei keskusta tule hyväksymään ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.) esitystä.

Rakentamisen kustannukset ovat jo nykyisten määräysten aikana haastavat etenkin tiheillä keskusta-alueilla. Kerrostaloille edellytetään tiettyä määrää autopaikkoja. Kun pihalla ei ole tilaa, ne pitää louhia talon alle, ja se maksaa. Rakentamisvaiheen kustannukset jakautuvat helposti kaikille taloyhtiön osakkaille, olipa autoa tai ei. Sähköautojen latauspisteet rikkovat myös yhdenvertaisuusperiaatetta. Jos jokaisella pitää olla mahdollisuus autonsa ”tankkaamiseen” omassa pihassa, niin eikö sinne pitäisi järjestää silloin polttoainepumputkin?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Heinäkuussa on vielä hiljaista, mutta elokuussa tanssitaan jo muutamalla Päijät-Hämeen tanssilavalla – katso, missä lavatansseja järjestetään
  2. Oletko todellinen Päijät-Hämeen tuntija? Testaa tietosi kuvavisassa
  3. Tallimaisemissaan kisaava Knows Best ei lähde Suur-Hollolaan pullistellen – ravivalmentaja Hannu Laakkonen on virittänyt viisivuotiasta ruunaansa maltillisesti kohti huippua
  4. Heinolan kirkkoherra Janne Hatakka toivoo kirkolta suvaitsevaisuutta – "Olen surullinen, että emme mahdu samaan porukkaan, jos olemme jostain eri mieltä"
  5. Hammashoitokäynnit vähenivät jopa alle puoleen korona-aikana – jonojen purkuun voi mennä vuosia, arvioi Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja
  6. Yön uutiskooste: Marinin hallituksen kykyihin luotetaan enemmän kuin Rinteen ja Sipilän
  7. Luitko jo tämän: Polttareitaan viettäneen kapellimestari Santtu-Matias Rouvalin musiikkiesitys herätti huomiota Lahden torilla – "Mahtavaa olla Lahessa"
  8. Hykyn toimitusjohtaja Marina Erhola irtisanoutui THL:n ylijohtajan tehtävästä – "Ratkaisu tuntui oikealta"
  9. Suur-Hollola-ajo täyttää Lahden seudulla auki olevat hotellit – "Minilomille alkaa riittää kysyntää"
  10. Päijäthämäläisen Salpausselkä Geoparkin haku Unesco-verkostoon käynnistyi – statuksen voi saada aikaisintaan vuonna 2022
  11. Valtio jakaa kunnille 2 miljardia euroa, mutta silti jopa Helsinki tekee kymmenien miljoonien eurojen tappiot – "Veronkorotuksissa joudutaan tekemään isoja arvovalintoja", sanoo kokenut kuntakonsultti
  12. Ministeri ja Kuntaliiton toimitusjohtaja vääntävät kuntien uusien tehtävien rahoituksesta julkisen talouden sukeltaessa – "Emme usko, että valtionkaan rahat riittävät"
  13. Lauri Ilolan Esalainen: Aion päihittää Novak Djokovicin, jos se edesauttaa tapahtumakesän jatkumista
  14. Heinolan Kailas-talon rakentaminen voi alkaa aikaisintaan ensi vuoden alussa
  15. Pääkirjoitus: Kuntapäättäjillä tiukka syksy – veronkorotuspaineet jopa ennätykselliset

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.