Lukijalta: Vesijärvenkadun kokeilu on satsaus kaupungin elinvoimaisuuteen

Kirjoittajan mielestä Vesijärvenkadulle tarvitsisi tehdä jotain. Mirja Hussain

Juhani Melanen kirjoitti Mielipidesivulla (2.7.2018) Vesijärvenkadun kehittämisestä. Melanen esitti epäilyksiä kadun muutostarpeesta ja tulevasta kokeilusta. Ymmärrämme hyvin huolen läpiajoliikenteen ja arjen hankaloitumisesta, mutta kyse ei ole siitä.

Kaupunginhallituksen tekemien liikenneverkkopäätösten (KH 18.2.2013, 1.12.2014) mukaan liikennesuunnittelun lähtökohtana on autoliikenteen läpiajoliikenteen vähentäminen ydinkeskustassa. Keskustan liikenneverkolle 2010-luvulla asetetut kehittämislinjaukset perustuvat moniin liikennemallitarkasteluihin ja kymmeniin työpajoihin.

Keskeinen ydinajatus on sujuva autoliikenne keskustaan ja keskustan ohi, mikä mahdollistaa katukehän sisäpuolelle jäävien katujen kehittämisen kävelypainotteisiksi, sekä asiointia että kiinteistöjä palveleviksi kaduiksi.

Autoliikenteeltä vapautuvaa tilaa voidaan käyttää kävelyyn, pyöräilyyn, katutilan viihtyisyyteen, kaupalliseen toimintaan ja huoltoliikenteen pysäköintiin.

Kaupungin tekemät liikenneverkkopäätökset ja kaupungin strategia ohjaavat koko kaupungin toimintaa, ja niiden toteutumista seurataan säännöllisesti.

Neljää kaistaa ei tarvita

Nykypäivän suunnittelu on vuorovaikutteista ja asukaslähtöistä. Vesijärvenkadun kokeilun suunnittelu on otettu työn alle yrittäjiltä ja asukkailta saamamme palautteen perusteella. Erityisesti on toivottu melun ja päästöjen vähentämistä, alhaisempia ajonopeuksia, viihtyisyyden lisäämistä, kadunvarsipysäköinnin helpottamista ja pyöräilyn erottamista omalle väylälleen pois jalkakäytävältä.

Toimiva liikennejärjestelmä on eri kulkumuotojen kokonaisuus

Vesijärvenkadulla Kirkkokadun ja Lahdenkadun välisen jakson liikennemäärä ei edellytä neljän autokaistan kapasiteettia vaikka liikenne kasvaisi. Vesijärvenkadun katutilan uudelleen jako voidaan toteuttaa siis nykyisten liikennemäärien puitteissa, joutumatta juurikaan tinkimään autoliikenteen sujuvuudesta. Samalla saadaan vastattua monien toiveisiin liikenneturvallisuuden parantamisesta ja ympäristöhaittojen vähentämisestä (melu, pöly, päästöt).

Keskustan läpikulkuliikennettä on mahdollisuus ohjata tulevaisuudessa uudistuvalle valtatieverkostolle, mutta myös Lahdenkadulle ja Saimaankadulle, jonka leveä katutila autoille on tällä hetkellä vajaakäytöllä.

Vaikuttamaan pääsee

Jotta pyöräily ja joukkoliikenteen käyttö voisi kasvaa, niiden reittien tulee olla houkuttelevia. Tämä edellyttää mm. sujuvia ja turvallisia pyöräreittejä.

Lahti on hieno kaupunki, ja olisi hienoa, jos saisimme pyöräliikenteen – ja sitä kautta jalankulun – olosuhteet päivitettyä 2000-luvulle. Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteissa on autoliikennettä enemmän parannettavaa.

Asiantuntijatiedon rinnalle tarvitaan keskustelua asukkaiden, yrittäjien ja päättäjien kesken, minkälainen liikenneratkaisu olisi Vesijärvenkadulla toimivin, ja mikä ratkaisu tukisi parhaiten kaupungin kasvua, elinvoimaisuutta sekä sujuvaa ja turvallisesta liikkumista kaikilla liikennemuodoilla.

Tämän vuoksi kokeilujärjestelyn luonnoksesta järjestetään työpaja syksyllä. Suunnitelma tulee nähtäville ennen päätöksentekoa, ja siitä on mahdollista lausua mielipide, joka menee tiedoksi päättäjille. Päätöksen mahdollisesta kokeilusta tekee tekninen ja ympäristölautakunta.

Toivomme keskustelua erityisesti siitä, miten kokeilusta ja lopullisesta ratkaisusta saataisiin mahdollisimman hyvä.

Uusi viihtyisä alue

Päijänteenkadun ja Vesijärvenkadun liittymäalue on nähty yhdeksi mahdolliseksi kohteeksi, missä autoliikenteen käytössä olevaa tilaa voitaisiin muuttaa viihtyisämmäksi kävelijöiden näkökulmasta. Aukion uudistaminen luo Vesijärvenkadulle identiteettiä ja uuden kiintopisteen, joka tekee pitkästä kadusta kävelijälle mielenkiintoisemman. Aukio tuo myös näkyvyyttä Lahden muotoiluosaamiselle ja tulevalle Taide- ja muotoilukeskukselle.

Uskomme, että Vesijärvenkadun kokeilu on vaikuttava satsaus kaupungin elinvoimaisuuteen. Käynnissä oleva globaali liikennemurros vaikuttaa kaupungeissa tehtäviin liikenneratkaisuihin ja jokaiseen meistä. Ne luonnollisesti herättävät keskustelua, jonka toivomme olevan laajaa, jatkuvaa ja toisten näkemyksiä kuuntelevaa.

Riitta NiskanenKeskustan projektipäällikköLahden kaupunki

Kristiina KartimoLiikenneinsinööriLahden kaupunki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Suuri helpotus: Pippon kartingradalla ajetaan jatkossakin, mutta Lahden kaupunki vaatii Lahden FK-kerholta isoja investointeja
  2. Radiomäellä järjestetään yhteislaulutilaisuus – luvassa Leevi and the Leavingsin hittejä
  3. Vesa Mäkäläinen näki mainoksen Orimattilan Hennasta moottoritietä ajellessaan, ja alueen katsastuksen jälkeen unelma omakotitalosta alkoi muuttua todeksi: "Viikonloppuna olisi tarkoitus jäädä yöksi ensimmäistä kertaa"
  4. Kahden auton peräänajo Nelostiellä Lahdessa – liikenne sujuu taas normaalisti
  5. THL: Suomessa on todettu vuorokaudessa 29 uutta koronavirustartuntaa
  6. Lahdessa päästään jälleen maistelemaan käsityöläisoluita, Suuret Oluet – Pienet Panimot tuo viikonloppuna satamaan 13 panimoa
  7. Hilkka Kemppi pyrkii keskustan varapuheenjohtajaksi
  8. Hevonen putosi ojaan Jokimaalla – pelastusoperaatio kesti tunnin
  9. Riikka Suomisen mielestä parisuhteen ulkopuolinen seksi on demonisoitu: "Nykyään kyseenalaistetaan kaikki rokotteita myöten, mutta ei tätä parisuhdemantraa"
  10. Takavuosien ilmojen kaunotar juhlii 80-vuotiasta Vesivehmaan kenttää
  11. Beirutin räjähdyksessä yli sata kuollutta, tuhansia loukkaantuneita ja satoja tuhansia kodittomia – yksi suomalainen loukkaantui lievästi
  12. Lukijalta: Mehiläinen päättää ja kerää voiton yhteisyrityksessä
  13. Kauris jäi sarvistaan kiinni jalkapallomaaliin Hollolassa
  14. Hennan alueen rakentaminen Orimattilassa on edelleen hidasta, mutta tonttikauppa käy hyvin – "Radanvarsialueet ovat tulevaisuuden paikka asua"
  15. Näppis: En ole vuosiin käynyt keskustassa. Hyvin olen pärjännyt laitojen palveluilla, kaikki tarvittava löytyy ja halvemmalla.

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.