Vili Uuskallion Esalainen: Mikä ihmeen Oomi, nyt meni tunteisiin!

Vili Uuskallio

Vili Uuskallio

Parikymmentä vuotta jatkunut yhtäjaksoinen asiakassuhteeni Lahti Energia -nimisen sähkönmyyjän kanssa päättyy. Syy ei ole minun vaan energiayhtiön.

Tiesin kyllä, että Lahti Energia on päättänyt keskittää sähkönmyyntinsä uuteen yhtiöön yhdessä Vantaan Energian, Pori Energian, Oulun Seudun Sähkön ja Oulun Sähkönmyynnin kanssa. Silti en ollut sisäistänyt, että Lahti Energia -brändin alla ei enää sähkösopimuksia tehdä.

Todellisuus valkeni vasta, kun postiluukusta kolahti mainoksen näköinen kirjekuori. Siinä kerrottiin, että sähkösopimukseni siirtyy Lahti Energialta Oomi Energialle.

Tuntui kuin olisin saanut pienen sähköiskun. Siis että mille siirtyy? ”Mikä ihme on Oomi?”, kirjeessäkin kysyttiin, eikä syyttä.

Ensimmäisenä mieleen tuli olmi, vedenalaisissa luolissa elävä kalpea otus, joka voi pysyä liikkumattomana jopa vuosien ajan.

Luultavasti Oomi on mukaelma ohmista, joka on resistanssin eli sähkövastuksen, reaktanssin ja impedanssin mittayksikkö.

Jos tarkoituksena oli löytää sähkönmyyntiyhtiölle hajuton, mauton, väritön nimi, siinä todella onnistuttiin. Sähkömarkkinoille on ilmestynyt kaiken maailman lumoja, lumpeita ja väreitä, jotka sentään yrittävät herättää positiivisia mielleyhtymiä. Oomi taas on nimenä yhtä myyvä kuin Vikavirtasuoja.

Nyt tietysti moni ajattelee, että sehän on vain sähköä, aina samanlaista. Väliäkö sillä, mistä se tulee, kunhan saa halvalla ja mielellään myös vähäpäästöisesti.

Näin koronakriisin aikoina on kuitenkin korostunut ajatus paikallisten tuotteiden, palveluiden ja yritysten suosimisesta. Itse olen noudattanut tätä periaatetta ostamalla sähköä paikalliselta energiayhtiöltä.

Lahti Energia tulouttaa kaupungille osinkoina, veroina ja haittakorvauksina pitkälti yli 20 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi yhtiö elävöittää kaupunkia monin eri tavoin.

Uskon, että Lahti Energialla on Lahden alueella paljon uskollisia asiakkaita. Kun yhtiö ei enää ole nimenä sähkömarkkinoilla, kytkös paikallisuuteen hämärtyy ja katoaa. Oomissa en enää ole Lahti Energian vaan sen osaomistaman yhtiön asiakas. Tämä menee hieman tunteisiin, vaikka varmaankin Lahti Energian johto reagoi aivan oikein sähkönmyyntimarkkinoiden muutoksiin ja tietää, mitä tekee.

Nyt kun sähkönmyynnin brändit on tekaistu uusiksi, voi sähkösopimuksia yrittää myydä vaikka hassuttelemalla somessa. Tästä esimerkkisuorituksen näytti Kuopion Energian, Savon Voiman, Lappeenrannan Energian ja Jyväskylän Energian yhteinen Väre-yhtiö, joka kosiskeli tammikuussa lahtelaisia kuluttajia Twitterissä mainoslauseella ”Lahelainen, lensikö pelikaani turbiiniin?”.

Väreen chattipalvelun asiakaspalvelija ei ollut mainoslauseesta kuullutkaan, mutta arveli, että ”eiköhän tuo ole vitsillä tehty”. Siihen, lensikö pelikaani turbiiniin vai ei, chattihenkilö ei suostunut antamaan vastausta. Sähkötarjoustakaan ei mokoma tehnyt, mistä olin syvästi ihmeissäni.

Maaliskuussa Väre sitten ilmoitti, että ”Anteeksi Lahti, ette ole lahelaisia”. En ole vieläkään varma, oliko kyseessä anteeksipyyntö, vai jokin savolainen kieroilu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu