Lahti kypsyy pormestarin kannalle

Lahden kaupunki on ison laivan tavoin kääntymässä hitaasti mutta varman tuntuisesti pitkään puheissa olleen pormestarimallin kannalle.

Keskustelua pormestarimalliin siirtymisestä yritettiin viritellä vakavasti jo viime vaalikauden loppupuolella ennen muuta valtuuston silloisen puheenjohtajan Mika Karin (sd.) voimin. Seurauksena oli kuitenkin vain korvia särkenyt hiljaisuus.

Runsaasti uutta tuulta purjeisiinsa pormestarikysymys sai vasta viime syksynä, kun kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta ilmoitti jäävänsä eläkkeelle tulevan toukokuun alussa. Kauan odotettu ilmoitus avasi padon kaupungin ylimmän johtamisjärjestelmän uusimiselle, jota kohtaan on paineita kasvattanut myös hallituksen valmistelema sote- ja maakuntauudistus.

Johtamismallia pohtimaan asetettiin johtavista poliitikoista koostuva toimikunta, jonka väliraportti on viimeistelyä vaille valmis ja esitellään valtuutetuille sekä tiedotusvälineille ensi maanantaina. Viime tietojen mukaan (ESS 31.1.) toimikunta on asettumassa lähes yksimielisesti pormestarimallin kannalle. Siten Lahden ensimmäinen pormestari valittaisiin näillä näkymin vuoden 2021 kuntavaalien yhtey-dessä.

Väliraportti ei vielä ole täysin valmis eikä julkinen, joten toimikunnan jäsenet ovat ymmärrettävästi olleet hyvin pidättyväisiä perustelemaan, miksi pormestarimalli on nyt viemässä voiton perinteisestä kaupunginjohtajavetoisesta mallista.

Paljon on kuitenkin pääteltävissä siitä, että toimikunnan näkemykset tiettävästi vahvistuivat tutustumismatkalla Tampereella, joka ensimmäisenä suomalaiskaupunkina päätti antautua pormestareiden johdettavaksi jo yli kymmenen vuotta sitten.

Tampere on ollut pormestareihinsa tyytyväinen, kuten voittopuolisesti kaikki muutkin mallia soveltavat kaupungit ja kunnat. Niitä ei tosin ole vielä ehtinyt kertyä viittä enempää. Tärkeimpänä etuna on yleensä pidetty sitä, että pormestarit vahvistavat äänestäjien valitsemien luottamushenkilöiden asemaa kunnan johtamisessa ja antavat samalla päätöksenteolle, mutta myös sitä edeltävälle valmistelutyölle kasvot.

Tämä on ollut helppo todeta, jos on vähänkin seurannut esimerkiksi Helsingin tuoreen pormestarin Jan Vapaavuoren (kok.) tai hänen tamperelaisen virkaveljensä Lauri Lylyn (sd.) viimeaikaista ahkerointia.

Pormestari on vapautettu monista perinteisen kunnanjohtajan työhön liittyvistä hallinnollisista velvollisuuksista. Niistä huolehtii yleensä hänen aisaparikseen valittava virkamies, esimerkiksi kansliapäällikkö. Sellainen on tarpeen ujuttaa Lahdessa tehtäväänsä va. kaupunginjohtajana heti Myllyvirran perään. Kansliapäällikön hallinnoidessa pormestari voi keskittyä oleelliseen ja edistää asioita, jotka lisäävät kunnan dynaamisuutta ja elinvoimaa, kuten Vapaavuorikin on pääkaupungissa ehtinyt jo tehdä.

Ajankäyttö on tärkeä peruste myös sen puolesta, että apulaispormestareidenkin tulee voida työskennellä kokopäiväisesti tehtävässään. Tästä koituvat kulut ovat epäolennaisia ajatellen kaupunkikonsernin kokonaisuutta, jonka hyväksi pormestari esikuntineen pystyy työskentelemään aiempaa täysipainoisemmin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu