Pääkirjoitus: Nyt joudutaan keskittymään olennaiseen myös paikallisessa päätöksenteossa

Francis McCarronin mukaan Lahden keskustan liikennesuunnitelman valmistelutyö on tältä erää "kuollut ja kuopattu". Katja Luoma

Poikkeusolot pakottavat päättäjät keskittymään olennaiseen niin valtakunnallisella kuin paikallisella tasolla.

Maan hallitus ei ole koronakiireiltään juuri ehtinyt paneutua kuin välttämättömiin asioihin. Jokakeväiseen budjettikehysriiheensä hallitus toki kokoontuu alkavalla viikolla alkuperäisen aikataulunsa mukaisesti, mutta siinäkin päähuomio joudutaan kohdistamaan kriisin vaikutuksiin ja niistä selviämiseen. Sen sijaan että etsisi uusia työpaikkoja hallitus joutuu keskittymään nykyisten säilyttämiseen. Ilmastopäätöksetkin lykätään tuonnemmas.

Lahden keskustan isot liikenneratkaisut siirtyvät kauas tulevaisuuteen – "Turha tuoda käsittelyyn tällä valtuustokaudella"

Päätettäviä asioita täytyy asetella tärkeys- ja kiireellisyysjärjestykseen myös paikallisesti. Lahdessa kaupunginhallitus ja lautakunnat ovat toistaiseksi kyenneet kokoontumaan varsin normaaliin tahtiin etäyhteyksien avulla. Valtuusto sitä vastoin on pitänyt vain yhden pikakokouksen, eikä seuraavan kokouksen ajankohtaa ole päätetty. Siksi valtuustoryhmät järjestävät maanantaina keskinäisen etäneuvottelun pohtiakseen koronatilanteen vaikutuksia ja sopiakseen, miten kevään työjärjestykseen merkittyjä asioita nyt viedään tai jätetään viemättä eteenpäin.

Esille nousee muun muassa selvitys Lahti Energian vähemmistöosuuden mahdollisesta myymisestä, jonka suurin ryhmä SDP on jo ehtinyt tyrmätä. Torstaina kaupunginhallituksen puheenjohtajisto päätti siirtää linjauksen yhtiön omistusjärjestelyistä myöhempään ajankohtaan, mutta maanantaina asiasta kysytään vielä ryhmien kantaa.

Aikalisä liikennesuunnitelmalle on paikallaan.

Parempia aikoja tai ainakin seuraavaa valtuustokautta joutunevat odottamaan myös paljon porua herättäneet Lahden keskustan uudet liikenneratkaisut keskustan kehineen ja Vuoksenkadun tunneleineen. Teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtajan Francis McCarronin (kok.) mukaan niiden valmistelutyö on tältä erää ”kuollut ja kuopattu” (ESS 3.4.).

Valtuuston piti pohtia liikennesuunnitelmaa työpajassaan, mutta se on koronan vuoksi peruttu. Useimpien lahtelaisten elämään vaikuttava hanke edellyttäisi myös kattavaa kaupunkilaisten kuulemista, mikä ei nyt ole mahdollista. Siksi aikalisä on täysin paikallaan.

Lahden viime vuoden alijäämä 20,5 miljoonaa euroa – "Pahimmat uhkakuvat eivät toteutuneet"

Tuumaustauko voi venyä pitkäksi. Koronakriisi iskee Lahdenkin talouteen niin kipeästi, että 100 miljoonan euron hintainen liikennesuunnitelma tuskin nousee ainakaan kokonaisuudessaan kärkipäähän pohdittaessa, millaisiin investointeihin kaupungilla on tulevina vuosina enää varaa.

McCarron ehti jo paaluttaa, että koronakriisin jälkeen tulee keskittyä hankkeisiin, jota suoraan hyödyttävät kaupungin kasvua ja työllisyyttä. Se kuulostaa perustellulta lähtökohdalta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu