Markus Pirttijoen Esalainen: Megatrendi, joka alkoi järkkyä vain viikoissa

Markus Pirttijoki

Markus Pirttijoki

Aluekehitystutkijat ja muut asiaan vihkiytyneet asiantuntijat ovat vuosikymmenten ajan tukeutuneet yhteen järkähtämättömään faktaan myös tulevaisuutta ennustaessaan: ihmiset muuttavat maalta kaupunkiin.

Toki tällainen trendi on ollut helppo piirtääkin, koska ei ole tarvinnut kuin vilkaista taaksepäin: 1950-luvulta lähtien ihmiset ovat muuttaneet maalta kaupunkiin.

Sittemmin trendistä on tullut megatrendi. Kaupunki ei enää riitä. Pitää olla vetovoimainen kasvukeskus. Sellainen, jossa on sekä syntyvyyttä että muuttovoittoa, säpinää ja sykettä. Tällaisen tittelin saivat pääkaupunkiseutu, Helsinki etunenässä, sekä Tampere ja Turku. Ja vain ne.

Näille alueille halutaan muuttaa ja siellä asuntojen hinnat nousevat. Muilta alueilta halutaan pois ja asuntojen hinnat laskevat. Tuntui käsittämättömältä, että ihmiset maksavat 3–4 kertaa enemmän asunnostaan vain sen vuoksi, että se sijaitsee tietyllä alueella. Työn tekemisen ja tavaroiden ostamisen edellytykset ovat Suomessa kuitenkin paljon tasa-arvoisemmat kuin erot asumisen kustannuksissa antavat ymmärtää.

Vetovoimaisten kaupunkien hinnoissa oli mielikuvalisä. Ihan sama kuin Volkswagenin ja Skodan ero. Käytännössä sama peli, mutta toinen on kalliimpi.

Kun asiaa riittävän usein toistettiin, kaikki tuntuivat hyväksyvän sen uudeksi normaaliksi. Tutkijat totesivat, että kaupungistumisen megatrendiä ei muuta mikään. Siinä oltiin herttaisen yksimielisiä. Koska trendit kehittyvät vuosien ja jopa vuosikymmenten aikana, on järisyttävää ajatella, että nyt tämä ikuiseksi kuviteltu uusi normaali on kyseenalaistettu vain muutamassa viikossa.

Alkuvuodesta iltapäivälehtien lööpit kirkuivat päivästä ja viikosta toiseen sitä, kuinka asuntojen hinnat romahtavat näiden muutaman kasvukeskuksen ulkopuolella, kookkaissa maakuntakeskuksissakin. Entäpä jos se ei menekään näin. Entäpä jos lööpeissä kirjoitetaan jatkossa siitä, että aikapommi tikittääkin näissä vetovoimaisissa kasvukeskuksissa? Entäpä jos musta pekka jääkin muutamille kaikkein suurimmille kaupungeille?

Noin 250 Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän työntekijää kulkee päivittäin yli maakuntarajan - Vuokra-asunnot eivät ole toistaiseksi kiinnostaneet

Etätöistä tuli nopeasti uusi megatrendi. Moni yritys laskee varmasti tarkkaan, kannattaako kaikille työntekijöille säilyttää omaa työpistettä epidemian jälkeen vai voisiko tilaa pienentää esimerkiksi niin, että 20 tai 50 prosenttia väestä on aina kerrallaan etätöissä. Ajatus houkuttaa, koska pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeat ja liikkuminen hidasta. Tällöin markkinoille vapautuisi tyhjää toimistotilaa ja niiden hinnat laskisivat.

Toiseksi epidemia johtanee valitettavasti siihen, että kuolemantapauksia tulee ainakin hetken ajan normaalia enemmän. Vainajilta vapautuu kerrostalo-osakkeita, joista perilliset joutuvat maksamaan veron. Veroista selviytyäkseen asunnot on myytävä. Yhtäkkiä markkinoille tulee myyntiin tavallista enemmän asuntoja, joiden myymisellä on kiire. Verottaja ei odottele. Asuntojen hinnat laskevat.

Kolmanneksi karanteenit ja eristykset pistävät miettimään, olisiko väljempi elämä ylipäätään helpompaa. Liikennevirtojen suuntauksista päätellen joku lienee jo siihen tulokseen tullutkin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Kysymys ja vastaus: Miksi Lahden uimahallit pysyvät suljettuina?
  2. Hämeenmaan ja Kymen Seudun Osuuskaupan autokaupat yhdistyvät
  3. Poliisi taltutti päihtyneen kuskin kaasusumuttimella Päijät-Hämeen keskussairaalalla
  4. 4.6. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Yksi uusi tartunta, yksi potilas tehohoidossa
  5. Lahden Aleksin ylikulkusillalle tuli kaksi uutta vaihtoehtoa: tunneli tai jaettu katutila
  6. Koulutuslakeihin esitetään mahdollisuutta vuorotteluun lähi- ja etäopetuksen välillä koronavirustilanteen vaatiessa
  7. Lahtelainen Assi Jokivirta jätti kampaajan työnsä ja lähti tavoittelemaan unelmiaan: nyt hän auttaa ihmisiä rentoutumaan
  8. Päihtyneet kuskit jäivät kiinni kahdesti samana päivänä Päijät-Hämeessä – autossa ei ollut tuulilasia
  9. Lahti saa valtiolta lähes 30 miljoonan euron tukipotin, mutta saajan aplodit ovat vaimeat – "Tämä on laastari, ei lääke"
  10. Vierumäki perustaa kaksi uutta yhtiötä – osakeanti suunnataan lajiliitoille
  11. Kielen värjäävästä hittikarkista ei ole löytynyt vääryyksiä – "Tullilaboratoriossa on tehty toistaiseksi tutkimuksia vain sinisestä Dipper-makeisesta"
  12. Vesivehmaan lentokentän käyttöönotosta tuli kuluneeksi 80 vuotta – pyöreitä aiotaan juhlia yleisötapahtumalla elokuussa tai ensi kesänä
  13. Suomi siirtyi mäkihypyssä vihdoin nykyaikaan – ensimmäinen naisten maajoukkue koottiin
  14. Korona voi nakertaa nuorten palkkoja jopa vuosien ajan – tuleeko kolmikymppisistä 2020-luvun häviäjiä?
  15. Kolme valtuutettua ratkaisi Sysmän uuden koulun sijainnin – eri mieltä oleminen ei ole aina helppoa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.