HSL sai kaksi tarjousta junaliikenteen tarjouskilpailuun, VR jätti tarjouksen – viisi toimijaa hyppäsi kyydistä

Nyt liikennettä operoi suorahankintana VR, joka on myös tehnyt kilpailutuksessa tarjouksen. -Koivisto Antti Aimo-Koivisto / LEHTIKUVA
STT

STT

Helsingin seudun liikenne ( HSL ) on saanut kaksi tarjousta junaliikenteensä järjestämisestä ensi vuoden kesäkuusta alkaen. Seuraavaksi vuorossa on tarjousten arviointi, jossa HSL kertoo kiinnittävänsä erityistä huomiota tarjousten laatuun ja taloudelliseen kestävyyteen.

Junien tuleva operaattori selviää aikataulun mukaan tämän vuoden toukokuussa.

Tarjouskilpailu koskee HSL:n tilaamaa junaliikennettä. Tällä hetkellä se kattaa kehäradan, rantaradan Helsingistä Siuntioon ja pääradan Helsingistä Keravalle. Nyt liikennettä operoi suorahankintana VR , joka on myös tehnyt kilpailutuksessa tarjouksen.

Kaksivaiheisen kilpailutuksen ensimmäisessä vaiheessa HSL hyväksyi seitsemän tarjoajaa osallistumaan lähijunien kilpailutukseen. Tuolloin kaksi tarjoajista oli valtion rautatieyhtiöitä, Suomen VR ja Ruotsin Sveriges Järnväg , ja viisi Euroopassa toimivaa joukkoliikenneyhtiötä.

HSL ei keskiviikkoiltana kertonut, mitkä yhtiöt ovat jättäneet tarjouksen. VR tiedotti tarjouksen jättämisestä itse.

Kaksi vaihetta on normaali käytäntö

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila kertoo STT:lle, että suurissa liikenteen kilpailutuksissa erityisesti raideliikenteessä kaksivaiheinen kilpailutus on normaali käytäntö. Ensimmäisessä vaiheessa kiinnostuneita pyydettiin ilmoittautumaan, ja tuolloin arvioitiin esimerkiksi toimijoiden taloudellista kyvykkyyttä. Joukosta valittiin ne, joille lähetettiin lopullinen tarjouspyyntö.

Pyyntö lähetettiin seitsemälle yhtiölle viime syksynä. Sen jälkeen yhtiöt saivat esittää kommentteja siihen asti, kun asiakirjat julkaistiin. Sen jälkeen tarjouspyyntöä harkitsevilla yhtiöillä oli vuodenvaihteen tienoille aikaa esittää kysymyksiä, joihin HSL vastasi.

Anttilan mukaan kaksivaiheisen kilpailutuksen tarkoitus on se, että tarjoajat tietävät, mihin ryhtyvät, ja osaavat hinnoitella tarjouksensa järkevästi ja oikein. Hän sanoo, että on tavallista, että kaikki hyväksytyt yhtiöt eivät tee tarjousta. Syitä tarjouksia pyytävä taho ei saa tietoonsa.

– Saattaa olla, että jokin firma siinä välissä vaikka voittaa ison tarjouskilpailun tai parikin ja keskittää sitten johdon ja asiantuntijoiden voimat niiden liikenteiden aloitukseen ja suunnitteluun, hän kuvailee.

HSL:n lähiliikenteessä käytettävän kaluston omistaa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien yhteinen Pääkaupunkiseudun junakalusto , jonka junilla liikennettä ajetaan tulevaisuudessakin. Jos liikennöitsijä vaihtuu, nykyinen henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksessa uudelle liikennöitsijälle vanhoina työntekijöinä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Jatkuvat vahingonteot turhauttavat lahtelaisyrittäjiä – "Minua varoitettiin etukäteen, että kaikki kannattaa nostaa turvaan"
  2. Kuvataiteilija Matti Koskela piti omia yksityisnäyttelyitä ja opetti jopa laskettelua – hänet muistetaan Lahdessa muun muassa näistä julkisista teoksista
  3. Päijät-Hämeessä todettu kolme uutta koronavirustartuntaa
  4. Kauden avauspisteen napannut FC Lahti petrasi puolustuspeliään SJK:n isäntänä – "Tietyt pelaajavalinnat olivat puhtaasti taktisia"
  5. Henkilöauto tuhoutui pahasti tulipalossa Lahden Kilpiäisissä
  6. Poliisi otti Nastola-operaatiossa kiinni kaksi tapon yrityksestä epäiltyä
  7. Lahden torilla kokeillaan valvottua pyöräparkkia – "Erittäin hyvä idea"
  8. Turvallisten matkailumaiden lista piteni, thaimaalaisilla marjanpoimijoilla mahdollisuus tulla Suomeen töihin ensi maanantaista lähtien
  9. Jalkapannasta ei ole säilöönoton korvikkeeksi, sanovat virkamiehet – "Jos henkilö leikkaa sen pois ja heittää järven pohjaan, siinähän se oli"
  10. Lahden Seurahuone otti ensimmäisenä suomalaishotellina käyttöön katalyysipinnoituksen – tavoitteena torjua koronavirusta ja muita mikrobeja
  11. Perhosia havaittu tänä kesänä tavallista vähemmän
  12. Katumaasturia kuljettanut päihtynyt mies kolaroi ensin Lahdessa, jäi poliisin haaviin tuntia myöhemmin Asikkalassa
  13. Kansallisarkiston selvitys Vierumäen taistelusta: yli 300 kaatuneen määrä ei ole mahdollinen, suurin osa kaatuneista Lahden punakaartilaisia
  14. Enemmistöllä lahtelaisvaltuutetuista on toistaiseksi kriittinen kanta yhtymän ja Mehiläisen yhteisyritykseen – kokoomus ja vasemmisto edustavat ääripäitä, ja monissa ryhmissä kaivataan lisää tietoa
  15. Suomessa kolme uutta koronavirustartuntaa muttei uusia kuolemia – tartunnan saaneiden keski-ikä laskenut epidemian kuluessa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.