Kiina ei ole merkittävä autonosien valmistaja eurooppalaisille automerkeille – Kiinan osuus kuitenkin kasvaa

Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Yad Vashemin puheenjohtaja Israel Meir Lau kättelivät muistojuhlassa. AFP / LEHTIKUVA
STT AFP

STT AFP

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät jo autoteollisuudessa, jossa Hyundai ilmoitti uutistoimisto AFP:n mukaan seisauttavansa väliaikaisesti tehtaansa Etelä-Koreassa, koska yhtiö ei saa tarvitsemiaan autonosia Kiinasta.

Autotuojat- ja teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, ettei Kiinalla ole ollut perinteisesti kovin suurta merkitystä autonosien valmistajana eurooppalaisille automerkeille. Sen sijaan japanilaisia ja korealaisia alihankkijoita on valtavasti.

– Ilman muuta niin kuin kaikessa kansainvälisessä teollisuudessa ja kaupassa Kiinan merkitys alihankintaketjuissa on kuitenkin kasvanut eli laatu on parantunut, Kallio sanoo.

Vaikea tietää tarkasti

Hänen mukaansa on vaikea tietää tarkkaan Kiinan merkitystä autonosien valmistajana ulkomaisille autotehtaille. Euroopassa johtavia autonosien toimittajia ovat Boschin ja Continentalin kaltaiset eurooppalaiset yritykset, mutta niilläkin voi olla valmistusta Kiinassa.

– En usko, että vielä on syytä vaipua synkkyyteen, että pyörät pysähtyisivät tehtailla. Varmasti tällaisia pieniä seurannaisvaikutuksia on, ja saattaa vielä tulla, Kallio arvioi.

Hän sanoo, että ennen kaikkea kaupan suhteen varotoimenpiteet eivät ole turhia. Hän huomauttaa kuitenkin, että kysymys on kuitenkin vielä pikemminkin koronaviruksen aiheuttamasta uhasta kuin varsinaisesta pandemiasta.

Kallio kertoo luottavansa lääketieteeseen, joka on aiemminkin kyennyt pysäyttämään epidemiat alkuunsa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.