VR järjestää myös vastaisuudessa pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen – voitti tarjouskilvassa yksityisen brittikilpailijan

VR:llä oli tarjouskilpailussa yksi kilpailija, brittiläinen yksityinen Go-Ahead Group. MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA

STT

VR järjestää Helsingin seudun liikenteen (HSL:n) junaliikenteen myös vastaisuudessa. Kyseessä on kymmenvuotinen sopimus, joka alkaa kesäkuussa 2021.

HSL:n hallitus päätti asiasta kokouksessaan tiistaina. VR:llä oli tarjouskilpailussa yksi kilpailija, brittiläinen yksityinen Go-Ahead Group .

HSL kertoo tiedotteessaan, että se hylkäsi Go-Aheadin tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

– Kyse on tarjousmenettelyssä tapahtuneesta virheestä, ja sen sisältöä en lähde enempää julkisesti erittelemään, projektijohtaja Kimmo Sinisalo kertoo STT:lle.

HSL:n mukaan Helsingin seudun junaliikennettä myös nykyisin operoiva VR oli parempi myös tarjousten vertailussa sekä laadun että hinnan pisteissä.

Sopimus kattaa pääkaupunkiseudun kehäradan sekä Helsingin seudun muun raideliikenteen rantarataa pitkin Helsingistä Siuntioon ja pääradalla Helsingistä Keravalle.

Ulkomainen kilpailu jäi saapumatta

Sopimuksen taustalla on HSL:n historian ensimmäinen lähijunaliikenteen tarjouskilpailu, joka alun perin olisi voinut toimia laajemmin suunnannäyttäjänä Suomen raideliikenteen kilpailutuksessa.

HSL käynnisti kilpailutusprosessin Juha Sipilän (kesk.) hallituskaudella kesällä 2018, jolloin Anne Bernerin (kesk.) johtama liikenne- ja viestintäministeriö valmisteli henkilöjunaliikenteen kilpailuttamista erissä muualla Suomessa. Viime kesällä virkaan astunut SDP:n johtama uusi hallitus kuitenkin hautasi hankkeen.

– Tämä tarkoitti käytännössä, että HSL:n tarjouskilpailu jäisi kilpailijoiden ainoaksi tilaisuudeksi tulla Suomen henkilöjunaliikenteen markkinoille, HSL:n hallituksen kokouksen esityslistassa arvioitiin.

HSL:n hankintaprosessi oli kaksivaiheinen, ja sen ensimmäisessä vaiheessa hankinnasta oli kiinnostunut yhteensä seitsemän yhtiötä. Silloin mukana oli VR:n ja Go-Aheadin ohella Ruotsin valtiollinen rautatieyhtiö SJ ja neljä muuta Euroopassa toimivaa joukkoliikenneyhtiötä.

Seitsemästä tarjoajasta viisi vetäytyi eri vaiheessa hankintaa omasta tahdostaan, Sinisalo kertoo. Osa kertoi päätöstensä syistä ja osa ei.

– On ilmeistä, että markkinatilanteen muuttuminen vaikutti joidenkin päätöksiin, mutta meidän asia ei ole kertoa yksittäisten yritysten valintojen taustoja sen tarkemmin, Sinisalo sanoo.

Hanketta vuosia vetäneen Sinisalon mukaan HSL on kaikesta huolimatta tyytyväinen tarjouskilpailuun, sillä se loi uskottavan kilpailutilanteen. HSL arvioi, että sen myötä kymmenen vuoden sopimuskaudella syntyy noin 275 miljoonan euron säästöt. Sinisalo kutsuu junasopimusta yhtiön ylivoimaisesti edullisimmaksi koskaan.

VR tähtää kasvuun muiden kilpailutusten kautta

VR iloitsi tuoreeltaan tarjouskilpailun voittamisesta. Yhtiön mukaan sopimus kattaa seitsemää miljoonaa junakilometriä ja yli 70 miljoonaa matkaa vuodessa.

– Olemme todistaneet paikkamme kilpailukykyisenä eurooppalaisena rautatieoperaattorina ja tulemme varmasti jatkamaan kasvamista kilpailutuksien kautta, yhtiön toimitusjohtaja Rolf Jansson riemuitsi tiedotteessa.

Sopimuksen esittelytilaisuuksiin viime heinä- ja syyskuussa osallistuivat enää VR, Go-Ahead, SJ ja Arriva Sverige . Arriva on Saksan valtiollisen raideyhtiö Deutsche Bahnin omistama brittiyritys.

Go-Ahead on viime vuosina etsinyt uusia markkinoita useista maista. Se voitti esimerkiksi Norjan ensimmäisen raidekilpailutuksen, jonka myötä se aloitti liikennöinnin Oslon seudulla viime vuoden joulukuussa.

Helsingin seudun junaliikennettä operoidaan Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiön omistamalla kalustolla. Ne ovat operaattorin käytössä sopimuksen mukaisen liikenteen hoidossa ilman erillistä korvausta. Sopimuksessa on kolmen vuoden optio sekä maininta toiminnan mahdollisesta laajentumisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Jatkuvat vahingonteot turhauttavat lahtelaisyrittäjiä – "Minua varoitettiin etukäteen, että kaikki kannattaa nostaa turvaan"
  2. Kuvataiteilija Matti Koskela piti omia yksityisnäyttelyitä ja opetti jopa laskettelua – hänet muistetaan Lahdessa muun muassa näistä julkisista teoksista
  3. Päijät-Hämeessä todettu kolme uutta koronavirustartuntaa
  4. Kauden avauspisteen napannut FC Lahti petrasi puolustuspeliään SJK:n isäntänä – "Tietyt pelaajavalinnat olivat puhtaasti taktisia"
  5. Henkilöauto tuhoutui pahasti tulipalossa Lahden Kilpiäisissä
  6. Poliisi otti Nastola-operaatiossa kiinni kaksi tapon yrityksestä epäiltyä
  7. Lahden torilla kokeillaan valvottua pyöräparkkia – "Erittäin hyvä idea"
  8. Turvallisten matkailumaiden lista piteni, thaimaalaisilla marjanpoimijoilla mahdollisuus tulla Suomeen töihin ensi maanantaista lähtien
  9. Jalkapannasta ei ole säilöönoton korvikkeeksi, sanovat virkamiehet – "Jos henkilö leikkaa sen pois ja heittää järven pohjaan, siinähän se oli"
  10. Lahden Seurahuone otti ensimmäisenä suomalaishotellina käyttöön katalyysipinnoituksen – tavoitteena torjua koronavirusta ja muita mikrobeja
  11. Perhosia havaittu tänä kesänä tavallista vähemmän
  12. Katumaasturia kuljettanut päihtynyt mies kolaroi ensin Lahdessa, jäi poliisin haaviin tuntia myöhemmin Asikkalassa
  13. Kansallisarkiston selvitys Vierumäen taistelusta: yli 300 kaatuneen määrä ei ole mahdollinen, suurin osa kaatuneista Lahden punakaartilaisia
  14. Enemmistöllä lahtelaisvaltuutetuista on toistaiseksi kriittinen kanta yhtymän ja Mehiläisen yhteisyritykseen – kokoomus ja vasemmisto edustavat ääripäitä, ja monissa ryhmissä kaivataan lisää tietoa
  15. Suomessa kolme uutta koronavirustartuntaa muttei uusia kuolemia – tartunnan saaneiden keski-ikä laskenut epidemian kuluessa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.