Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos

Mainos

”Ideoiden kehittäminen ja kaupallistaminen kulkevat käsi kädessä”

LADECin liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle kannustaa yrityksiä rohkeaan ideointiin. Kehittämiskelpoinen bisnesidea voi kummuta markkinoilla olevasta palvelusta tai tuotteesta, joka halutaan tehdä paremmin, tai kuten Puinen tapauksessa - sen puutteesta.

Jasmiina Kolehmainen päätyi perustamaan yrityksensä kommandiittiyhtiönä Ladecin liiketoimintakehittäjä Mikko Kylen suosituksesta. Puinen liiketoiminta on ollut kasvussa perustamisesta lähtien.

-Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ei lähtökohtaisesti ole rakettitiedettä. Pitää tunnistaa tuotteen tai palvelun tarve sekä selvittää kohderyhmä ja kanavat, joissa käyttäjät kohdataan. Uuden tuotteen tai palvelun ideointi on yritykselle kannattava prosessi, vaikka tuote tai palvelu ei koskaan kaupallistuisikaan. Ideointiprosessi herättää pohtimaan ja kehittämään yrityksen liiketoimintaa, LADECin liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle toteaa.

Hän sanoo, ettei ideointiin pidä ryhtyä turhan kriittisesti. Tärkeintä on antaa luovuuden kukkia ja villeimpienkin ajatusten nousta pintaan.

-Idean toteuttamiskelpoisuuden ja -tavan selvittämisen aika tulee myöhemmin, eikä sitä pidä alussa liikaa murehtia. Idean taloudellinen kannattavuus on kiinni hyvästä toteutussuunnitelmasta, jonka määrittelyssä LADEC voi toimia yrityksen kumppanina ja sparraajana, Kyle sanoo.

Puinen Jasmiina Kolehmainen saa ideoita tuotteisiin arjesta. Mikko Kyle ohjeistaa, että idean kehittäminen ja kaupallistaminen kulkevat käsi kädessä.

Askel eteenpäin

Yrityksen ja LADECin yhteistyössä uutta bisnesideaa tarkastellaan monesta eri näkökulmasta.

-Ideointiprosessissa pohditaan mm. uuden tuotteen tai palvelun sisältöä, muotoilua, markkinointia, myyntiä, rahoitusta ja mahdollisia yhteistyökumppaneita. Idean kehittäminen ja kaupallistaminen kulkevat käsi kädessä, Kyle selventää.

Prosessi lähtee liikkeelle alkukartoituksesta, jossa asiakas ja LADEC selvittävät yhdessä lähtökohdat uuden tuotteen tai palvelun kehittämiselle. Seuraavassa eli työpajavaiheessa määritellään ideatasolla, millaista tuotetta tai palvelua ollaan kehittämässä. Kun suuntaviivat ovat selvillä, projektille tehdään toimintasuunnitelma ja pohditaan erilaisia rahoitusvaihtoehtoja.

Prosessin lopputulos voi olla uusi tuote tai palvelukonsepti, joka toteutetaan suunnitelman mukaisesti. Toisaalta alkukartoituksen ja selvitysten aikana voi selvitä, ettei idea ole toteuttamiskelpoinen tai että sen toteuttamista on järkevää lykätä tulevaisuuteen.

Liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle kyselee edelleen säännöllisesti Puinen kuulumisia.

Mikko Kylen mukaan LADECin liiketoimintakehittäjän luokse voi tulla idean verson tai jo pidemmälle viedyn ajatuksen kanssa. LADECissa valjastetaan sopivat asiantuntijat sparraamaan yritystä riippuen siitä, millaista tukea yritys tarvitsee tai missä kohtaa kehityspolkua se on menossa.

-Idean arvon ja kehittämispotentiaalin määrittelee loppujen lopuksi asiakas. Uusien bisnesideoiden testaaminen on nykyisin varsin helppoa, joten heti kun tuntuu, että on valmis pukemaan ideansa sanoiksi ja ottamaan seuraavan askeleen, kannattaa tulla juttusille.

LADEC on kestävän kasvun vauhdittaja

LADECin kasvupalvelut tukevat Lahden seudun yritysten myynnin ja digitalisaation kehittämistä sekä asiakaskohtaisessa kehittämistyössä että BUUSTIa-tapahtumissa. Seuraa tapahtumakalenteriamme osoitteessa: www.ladec.fi

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Näitä luetaan

Näytä lisää

Lue seuraavaksi