Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos

Kaupallinen sisältö

LADEC on kestävän kasvun vauhdittaja

LADECin kasvupalvelut tukevat Lahden seudun yritysten myynnin ja digitalisaation kehittämistä sekä asiakaskohtaisessa kehittämistyössä että BUUSTIa-tapahtumissa. Seuraa tapahtumakalenteriamme osoitteessa: www.ladec.fi

LADEC auttaa kansainvälisille markkinoille

Kansainväliset markkinat houkuttelevat yrityksiä, mutta niille pääseminen voi olla monen mutkan takana. LADECissa liiketoimintakehittäjänä työskentelevä Isto Vanhamäki kertoo, että vientiverkostojen avulla useat Lahden seudulla toimivat yritykset ovat saaneet jalansijaa ulkomailta.

Ladecin kehityspäällikkö Isto Vanhamäki muistuttaa, että vientimarkkinoille pääsy vaatii pitkäjänteisyyttä. BUKK Inspiration Oy:n Matti Sihvonen tähyää Kiinan markkinoille. Yritys suunnittelee ja valmistaa Lahdessa BUKK-tuotemerkillä mailapelien harjoitusvälineitä.

 - Kaikki alkaa yrityksen tuotteesta tai palvelusta ja sen markkinapotentiaalin
   kartoittamisesta. Jos vientipotentiaalia on, pohdimme yritykselle sopivia tapoja
   päästä kohdemaan markkinoille. LADECin vahvuus on verkostoituminen.
   Olemme fasilitaattori, joka auttaa tarvittavan rahoituksen järjestämisessä, yhdistää
   seudulla toimivia pk-yrityksiä ja rakentaa niistä verkostoja, jotka lähestyvät yhdessä
   kohdemarkkinaa, Vanhamäki kertoo.

Parhaillaan käynnissä oleva Kiinan talviurheilun vientiprojekti on hyvä esimerkki verkostoitumisen tuomista mahdollisuuksista. Projekti yhdistää toista kymmentä maakunnassa toimivaa yritystä, joiden portfoliossa painottuvat väline- ja teknologia- sekä tapahtuma- ja valmennusosaaminen sekä niiden kautta myös talviurheilukulttuurin jalkautus Kiinaan. 

Aihe on ajankohtainen, sillä Peking järjestää vuoden 2022 talviolympialaiset. Tämän vuoksi Kiinassa on käynnistetty laaja-alainen valtiollinen ohjelma, jonka tavoitteena on rakentaa talviurheiluun liittyvää infrastruktuuria ja tutustuttaa 300 miljoonaa kiinalaista lumilajien maailmaan. 

 - Jos paikallinen toimija tilaa meiltä vaikkapa jäähallin, hän haluaa sen todennäköisesti
   avaimet käteen -ratkaisuna. Jäähallin lisäksi hän tarvitsee jääurheiluvälineitä sekä
   valmentajia, jotka opettavat paikalliset ihmiset luistelemaan ja pelaamaan jääkiekkoa.
   Yksittäinen toimija ei tällaisessa kilpailutuksessa pärjää, sillä vain yrityskonsortio pystyy
   tarjoamaan tilaajalle riittävän kattavan kokonaisratkaisun, Vanhamäki selventää.

Maltilla matkaan

LADEC auttaa kansainvälistymistä suunnittelevia yrityksiä markkina-alueesta riippumatta mm. kansainvälistymisstrategian määrittelyssä, toimintasuunnitelman tekemisessä, markkina- ja asiakastiedon hankinnassa, verkottumisessa sekä kumppaneiden etsinnässä.

Isto Vanhamäen mukaan vientimarkkinoille tähtäävien yritysten on tärkeä ymmärtää, että pikavoittoja ei ole saatavissa. Esimerkiksi Venäjällä, Kiinassa ja monissa arabimaissa yritystasoiseen yhteistyöhön pääseminen voi viedä huomattavan kauan. EU:n sisämarkkinoilla vastaavaa byrokratiaa ei ole ja toiminta on huomattavasti suoraviivaisempaa.

 - Kiinassa ja Venäjällä kansainvälistymiseen tarvitaan monitasoista yhteistyötä, sillä
   yritysten välinen yhteistyö ei käynnisty ennen kuin valtioiden ja kaupunkien taholta on lyöty
   kättä päälle. Molemminpuolisen luottamuksen rakentaminen ja yhteistyöhön pääseminen
   vaativat pitkäjänteisyyttä, kulttuurin tuntemusta, arvovaltaisia neuvottelijoita sekä hyviä
   suhteita, Vanhamäki toteaa.

Vientimarkkinoita pohtivien yritysten kannattaa Vanhamäen mukaan selvittää etukäteen vientiponnistelujen vaatima euromäärä sekä arvioida investoinnin kannattavuutta. Apua pohdintaan saa LADECista ja Business Finlandista, jotka auttavat tarvittaessa myös rahoituksen järjestämisessä.

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Näitä luetaan

Näytä lisää

Lue seuraavaksi X