Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
New Articles

Lahden liikenneinsinööri vertaa keskustan liikennekulttuuria kymmenen vuoden päähän: "Ekalla viikolla olin jäädä auton alle, eteenpäin on menty"

Kuva: Antti Yrjönen

Etelä-Suomen Sanomat kysyi verkkosivuillaan vaaraa aiheuttavista pyöräilypaikoista Lahdessa. Kyselyyn vastasi yli 200 ihmistä ja erilaisia vaaranpaikkoja kerääntyi kymmeniä.

Kyselyssä Lahden matkakeskuksen ympäristö nousi selkeäksi ykköseksi. Vastanneiden mielestä matkakeskuksen tunnelit ja alueen vilkkaus aiheuttavat päivittäisiä vaaratilanteita niin pyöräilijöille kuin kävelijöille.

Kyselyssä toistuivat tietyt teemat: alikulkutunnelit, risteyskohdat, ahtaat paikat, näköesteet ja sääntöjen huono tuntemus liikenteessä. Matkakeskuksen lisäksi Mytäjäisten risteyksessä olevat alikulkutunnelit, Trion edusta Aleksanterinkadulla ja Karjalankadun ja Iso-Paavolankadun risteys mainittiin vaaranpaikkoina useissa vastauksissa. Sipurantie Takkulaan päin keräsi puolestaan moitteita tien huonosta kunnosta.

Karttaan on kerätty kyselyssä yleisesti esille tulleita vaaranpaikkoja:

Turvallisuuskeskustelu jatkuvasti esillä

ESS:n kyselyssä esille nousseet vaaranpaikat eivät yllättäneet Lahden kaupungin liikenneinsinööri Matti Heikkistä, eikä kestävän liikkumisen projektipäällikkö Anna Huttusta.

Alikulkutunnelit ovat hankalia paikkoja ja kyselyssä korostunut matkakeskuksen "BW Towerin tunneli" on merkitty Lahden liikenneturvallisuussuunnitelmaan omaksi kohdakseen. Heikkinen ei varauksetta liputa opastuksen puolesta.

– Asenteisiin vaikuttaminen on tärkein asia, sillä toiset lukevat merkkejä ja toiset eivät eli sitä kautta vaikuttaminen on rajallista. Jos on liian luja tilannenopeus niin riski onnettomuuteen kasvaa. Siinä eivät merkit auta, Heikkinen opasti.

Heikkisen ja Huttusen mukaan Lahden kaupunki käy jatkuvaa keskustelua liikenteen ja liikennekulttuurin kehittämisestä. Liikenneturvallisuuteen keskittyvä työryhmä on Heikkisen kymmenvuotisen Lahti-taipaleen aikana kasvanut yhden käden sormin laskettavasta porukasta 20–30 ihmisen monialaiseksi ryhmäksi.

Varsinkin keskustan alueella ratkaisuja on mietittävä monelta kantilta. Osa ESS:n kyselyyn vastanneista toivoi pyöräilyn edellytysten lisäämistä, osa autoilun. Liikenneratkaisujen tekeminen kaikkia miellyttäviksi on haastavaa.

"Eteenpäin on menty"

Liikennekulttuuri on Heikkisen mielestä parantunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Aleksanterinkadun muuttaminen yksisuuntaiseksi ja ajonopeuksien laskeminen ovat Heikkisen mukaan parantaneet keskustan turvallisuutta.

– Liikenneturvallisuusasiat ovat olleet alusta saakka mukana, kun aloitin Lahdessa kymmenen vuotta sitten. Täytyy sanoa, että keskustan liikennekulttuuri oli aluksi katastrofi. Itse meinasin jäädä heti ensimmäisellä viikolla auton alle, Heikkinen muisteli.

Lisää talvipyöräilyä

Osa ESS:n kyselyyn vastanneista toivoi pyöräväylien parempaa huoltoa. Näkyvyyttä peittävä kasvillisuus, tienpinnan huono kunto ja paremmat edellytykset talvipyöräilyyn toistuivat kommenteissa.

– Meillä on pyöräilyn tavoiteverkon päivitystyö käynnissä ja siinä määritellään pyöräliikenteen pää- ja aluereitit Lahdessa. Meillä on täällä yli 500 kilometriä yhdistettyjä pyöräilyn ja kävelyn väyliä. Liikkumisen sujuvoittaminen, turvallisuuden lisääminen kävelyn ja pyöräilyn selkeällä erottelulla ja mukavuuden lisääminen varsinkin keskustassa on tärkeää, Huttunen kertoi.

– Kokonaiskuvassa pitää pohtia, miten saadaan sujuva keskustaliikenne kaikilla muodoilla, missä otetaan huomioon yksityisautoilu, joukkoliikenne, pyörät ja jalankulkijat. Tietysti halutaan kehittyä kestävämpään suuntaan tässäkin asiassa, Huttunen lisäsi.

Kyselyssä ehdotettiin alikulkutunnelin yhteyteen liikennemerkkiä, joka muistuttaisi pyöräilijöitä käyttämään soittokelloaan muiden varoittamiseksi.

– Se oli ihan mielenkiintoinen ehdotus. Pyöräilijöiden pitäisi muutenkin uskaltaa käyttää kelloa enemmän alikulkutunnelien ja muiden hankalien paikkojen yhteydessä, Huttunen rohkaisi.

Esille nousseita teemoja ESS:n kyselyssä:

1. Pyöräteiden fyysisen kunnon ehostaminen + talvikunnossapito

2. Lisää opasteita hankaliin paikkoihin

3. Pyöräilijät erilleen autoista ja jalankulkijoista

4. Valistusta

5. Vähennetään autoilua keskustassa

6. Lisätään valvontaa ja kiristetään rangaistuksia

Lauri Ilola
lauri.ilola@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi