Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Osaamiseroihin täytyy tarttua

Suomalaisnuoret pärjääävät hyvin kansainvälisessä lukutaitovertailussa, mutta heikosti lukevien osuus kasvaa huolestuttavasti. Kuva: Kai Sinervo

Kansainvälisen PISA-tutkimuksen tulokset olivat jälleen Suomen kannalta myönteistä luettavaa, mutta korjattavaakin löytyy. Hienoa on se, että suomalaisnuorten lukutaito on kansainvälisessä vertailussa edelleen OECD-maiden kärkeä, mutta huonoa se, että osaaminen eriytyy.

Pisa-tutkimus tehdään kolmen vuoden välein. Edellisessä, vuonna 2015 tehdyssä tutkimuksessa heikoksi laskettavia lukijoita oli Suomessa 8,1 prosenttia, mutta kolme vuotta myöhemmin jo 13,6 prosenttia.

Erityisesti poikien lukutaito on heikentynyt huolestuttavasti. Pojista kaksi kolmesta suhtautuu kirjan lukemiseen kielteisesti eli lukee vain jos on pakko.

Pisa-tutkimus selvittää 15-vuotiaiden nuorten lukutaidon, matematiikan ja luonnontieteen osaamista. Tutkimukseen osallistui tällä kertaa 79 maata ja aluetta. Suomesta arvioinnissa oli mukana reilut 5 600 nuorta.
 

Pojista kaksi kolmesta suhtautuu kirjan lukemiseen kielteisesti eli lukee vain jos on pakko.

Suomessa matematiikan osaamistaso on pysynyt ennallaan. Euroopan maista paremmin matematiikkaa hallitaan vain Virossa, Puolassa, Sveitsissä ja Alankomaissa. Kovimmat matematiikan osaajat löytyvät Aasian maista.

Luonnontieteiden osaaminen on Suomessa ollut laskemaan päin jo jonkin aikaa, mutta Suomen nuoret pärjäävät siinä edelleen erittäin hyvin: OECD-maista parempaa osaamista löytyy vain Virosta ja Japanista.
 

Vaikka tutkimustulokset ovat Suomen kannalta hyvät, on syytä kiinnittää huomiota siihen, että yhä laajeneva joukko selviää arvioinnissa huonosti.

Meiltä täytyy löytyä keinoja auttaa niitä oppilaita, joille perustaito, lukeminen, tuottaa ongelmia vielä yläasteen viimeisellä luokalla. Se vaatii varmasti lisäresursseja, mutta koska lukutaito on kaiken koulutuksen perusta, meillä ei ole varaa siihen, että lähes 14 prosentille ikäluokasta lukeminen tuottaa ongelmia.
 

Opetusalan ammattijärjestö OAJ ehti tuoreeltaan paitsi kiittää opetuksen tasoa ja opettajien tekemää perustyötä hyvistä tuloksista, myös vaatia lisäresursseja opetukseen.

OAJ on huolissaan etenkin poikien lukutaidosta: heikosti lukevia poikia oli tutkimuksessa joka viides, tytöistä joka 15:s. Niistä, joille lukeminen tuottaa ongelmia, jää yli puolet ilman tehostettua tai erityistä tukea opetukseen. Erityisopetuksesta tinkimisen seuraukset ovat nähtävissä ja sille on tehtävä pikaisesti jotakin.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi