Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Latauspisteistä riesa asukkaille

Sähköautojen latauspisteistä halutaan lisätä kiinteistöjen parkkipaikoilla – asukkaiden kustannuksella. Kuva: Sami Lettojärvi / arkisto

Suomi on EU-direktiivien noudattamisen luvattu maa ja usein vieläpä mallioppilas. Näin uhkaa käydä myös sähköautojen latauspisteitä koskevan lainsäädännön kanssa. Ainakin lain valmistelussa on pyritty siihen, että kansalliset määräykset ovat direktiivejä tiukemmat – ja kansa maksaa.

Parhaillaan lausuntokierroksella olevassa lakiluonnoksessa ehdotetaan, että kaikkiin uusiin tai laajan peruskorjauksen läpikäyviin asuinrakennuksiin täytyy tehdä jokaiselle autopaikalle sähkölatauspiste. Määräys koskisi kaikkia sellaisia pysäköintialueita, joissa on yli neljä autopaikkaa eli tavalliset omakotitalot rajautuisivat sentään sen ulkopuolelle.

Kustannukset latauspisteistä olisivat joka tapauksessa merkittävät. Niiden asentaminen maksaisi vuosittain kymmeniä tai jopa satoja miljoonia euroja siitä riippuen, miten tiukan linjan mukaan lopulta mennään. Merkitystä ei ole sillä, kuinka moni asukas käyttää sähköautoa. Lataamisen pitää olla mahdollista joka ikisessä pysäköintiruudussa.

Pitäisikö parkkipaikoille järjestää myös polttoainepumput?

Ymmärrettävästi lakiluonnos on saanut osakseen sapekasta palautetta. Esimerkiksi Kuluttajaliitto on huolissaan siitä, että latausvalmius ja latauspisteet nostavat rakentamisen kustannuksia etenkin peruskorjaushankkeissa ja siten myös asumisen hintaa (ESS 14.11.). Kaupan liitto puolestaan näkee, ettei latausmahdollisuuden tarjonta lisää palvelun kysyntää: ”latauspisteiden rakentaminen ei lisää sähköautojen määrää Suomessa.”

Ylipäätään lausunnonantajat ovat sitä mieltä, että lakiluonnos on täysin ylimitoitettu eikä se ota huomioon kiinteistöjen ja alueiden yksilöllisiä tarpeita. Luonnoksesta näkemyksensä ovat lausuneet muun muassa rakentamisen ja yrityselämän edunvalvontajärjestöt sekä kuntien edustajia. Luonnokseen on kohdistunut kritiikkiä myös hallituspuolueiden sisältä. Keskustan kansanedustajat Markus Lohi ja Ari Torniainen ilmoittivat jo lokakuussa, ettei keskusta tule hyväksymään ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.) esitystä.

Rakentamisen kustannukset ovat jo nykyisten määräysten aikana haastavat etenkin tiheillä keskusta-alueilla. Kerrostaloille edellytetään tiettyä määrää autopaikkoja. Kun pihalla ei ole tilaa, ne pitää louhia talon alle, ja se maksaa. Rakentamisvaiheen kustannukset jakautuvat helposti kaikille taloyhtiön osakkaille, olipa autoa tai ei. Sähköautojen latauspisteet rikkovat myös yhdenvertaisuusperiaatetta. Jos jokaisella pitää olla mahdollisuus autonsa ”tankkaamiseen” omassa pihassa, niin eikö sinne pitäisi järjestää silloin polttoainepumputkin?

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi