Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Kaahailu kuriin Lahden kaduilla

Liikennevalottomat suojatiet Vesijärvenkadun kaltaisilla vilkkailla läpiajoväylillä ovat vaaran paikkoja jalankulkijoille. Kuva: Antti Yrjönen

Tapahtui tällä viikolla varhain aamulla leveällä Lahdenkadulla. Kortiton kuljettaja menettää autonsa hallinnan, ajautuu keskikorokkeelle ja törmää puuhun. Auto päätyy katolleen ja kuljettaja keskussairaalaan. Poliisi epäilee hänen syyllistyneen rattijuopumukseen, huumausaineen käyttörikokseen, kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ja tör­keään liikennetuvallisuuden vaarantamiseen.

Tapaus oli vain yksi monista Lahdessa, missä hurjat ylinopeu­det ja niistä seuranneet vaaratilanteet ovat yleistyneet huolestuttavasti. Tänä vuonna oli syyskuun loppuun mennessä tullut viranomaisten tietoon 53 törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista. Viime vuonna samalta ajalta kirjattiin 37 tapausta.

Ongelmaa syventää, että liikennehäiriköihin tehoaa ajokortin menettäminen vain heikosti. Ajokieltoja ei enää noudateta yhtä tunnollisesti kuin ennen, mikä saattaa kertoa yleisen lainkuu­liaisuuden heikkenemisestä tälläkin saralla.

Laiha lohtu on, että kaaharit ovat useimmiten liikkeellä selvin päin ja hiljaisina vuorokaudenaikoina, jolloin muita liikkujia on vähemmän. Riski, että sivulliset kärsivät, on silloin jossain määrin pienempi. Turhia uhreja tulee silti liian paljon.

Liikenteen turvallisuutta vahvistavia päätöksiä ­tarvitaan.

Poliisin lisäksi myös tavalliset lahtelaiset ovat huolissaan ylinopeuksista. Asukaskyselyissä korostuu myös kevyen liikenteen turvattomuus. Pahimpia vaaran paikkoja ovat vilkkaimpien läpiajoväylien liikennevalottomat suojatiet. Ne muuttuvat helposti surmanloukuiksi etenkin, jos yksi autoilija antaa tietä jalankulkijalle muiden siitä piittaamatta.

Hämeen poliisista annetaan jyrkkiä moitteita Lahden kaupungin päättäjille, jotka jättävät liian usein toteuttamatta asiantuntijoiden ja virkamiesten ehdotukset liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Näin kävi viimeksi, kun Vesijärvenkatua piti kaventaa kokeeksi.

Päättäjät joutuvat tasapainoilemaan liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden välisellä herkällä alueella. Paineita osaavat myös luoda eritoten ne äänekkäät kaupunkilaiset, joiden mielestä Lahdessa tulisi aina päästä ajamaan autolla yhtä nopeasti ja joka paikkaan kuin vanhoina ”hyvinä” aikoina.

Nostalgiaan taipuvaisilla kaupunkilaisilla on oikeus mielipiteisiinsä. Päättäjien velvollisuus on kuitenkin päivittää Lahti 2020-luvulle. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kasvava joukko edellyttää, että hekin voivat liikkua kaduilla turvallisesti.

Mukkulankadun pian valmistuva kavennus on merkki siitä, että Lahdessa uskalletaan tehdä myös turvallisuutta vahvistavia päätöksiä. Niitä tarvitaan myös jatkossa, jotta piittaamattomille kaahareille ei tarjota liian houkuttelevia olosuhteita.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi