Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Lahtea kuullaan Itäradasta

Liikenneministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan hallitus tekee päätöksiä Itäradasta, kunhan vaihtoehdot on selvitetty. Kuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen

Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) tarjosi tiistaina merkittävää lisävalaistusta kysymykseen, miten hallitus aikoo edistää ohjelmaansa kirjaamia nopeita junayhteyksiä Helsingistä Turun, Tampereen ja idän suuntaan.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on päättänyt aloittaa neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Tampereelle Helsinki-Vantaan lentokentän kautta suuntautuvaa rataa suunnittelevan Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi. Valtio omistaisi enemmistön näistä yhtiöistä, joihin kositaan osakkaiksi myös muita nopeista radoista hyötyviä tahoja kuten kuntia ja julkisesti omistettuja yhtiöitä Finaviasta lähtien.

Marin ei usko yhtiöiden kiinnostavan tässä vaiheessa yksityisiä sijoittajia, koska nyt aloitetaan vasta suunnittelu. Tähän Marin arvioi kuluvan niin monta vuotta, ettei kummankaan radan rakentamisesta ehditä Turun ja Tampereen pettymykseksi päättää vielä tällä vaalikaudella. Kyse on sitä paitsi miljardien eurojen investoinneista, joihin rahat ovat kiven takana.

Vielä kauempana tulevaisuudessa häämöttää Lahdelle merkityksellinen Itärata. Se erkanee nyt omalle sivuraiteelleen, sillä liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy vasta puntaroimaan kuntien ehdottamia vaihto­ehtoja keskenään. Selvitys valmistunee ensi keväänä, minkä jälkeen hallitus aikoo tehdä päätöksiä hankkeen jatkosta.

Viestin uskoisi myös menevän perille.

Itäradan linjausvaihtoehtoja on kolme. Itäisimmässä Suomessa haluttaisiin oikaista nykyinen Lahden kautta kulkeva yhteys jo Kouvolasta pääkaupunkiseudulle. Kotkan suunnalla haaveillaan rantaradasta.

Molemmat vaihtoehdot jättäisivät päijäthämäläiset pitkälti vaille nopeimpia junayhteyksiä. Niinpä täällä ollaan vankasti sitä mieltä, että paras ratkaisu olisi kunnostaa nykyinen Lahden kautta kulkeva itäinen yhteys entistä nopeammaksi sen sijaan, että rahaa tärveltäisiin uusiin ja kalliisiin yhteyksiin.

Lahdelle hyvä uutinen on, että Marin lupasi kuunnella selvitystyössä myös asianomaisia kuntia. Näin Lahti ja Päijät-Häme voivat toivoa saavansa äänensä kuluviin siinä missä kilpailijansakin, ja toivottavasti myös tehokkaammin.

Viestin uskoisi myös menevän perille, jos ministeriö muistaa edellisen selvityksensä johtopäätöksen. Sen mukaan Kouvolan oikorata olisi hintaansa nähden kaikkea muuta kuin kannattava hanke lyhentäessään matka-aikaa Helsinkiin vaivaiset 13 minuuttia.

Tätä viestiä Lahden kannattaa toistaa sitkeästi pian alkavan selvitystyön aikana – ja siinä ohessa pyrkiä vauhdittamaan myös Suomi-rataa, joka toisi tullessaan myös Lahdelle suoran yhteyden pääradalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi