Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Turha ajelu saatava kuriin

Hätäkeskustietojärjestelmä Erican toiminta ei ole tyydyttänyt täysin pelastusalan toimijoita. Kuva: Antti Yrjönen

Hätäkeskusten uusi tietojärjestelmä Erica on lisännyt poliisin ja eri pelastusyksiköiden turhia ajoja (ESS 23.8.). Päijät-Hämeessä poliisin kiireellisimpien A-luokan tehtävien määrä on kasvanut miltei viidenneksen edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös ensihoidossa kiireellisimpiä tehtäviä on aiempaa enemmän.

Kiireellisimpien tehtävien lisääntyminen ei johdu tietenkään vain uuden tietojärjestelmän käyttöönotosta, mutta sillä on ­asiaan osuutensa. Pelastusalan ammattilaisten mukaan Erica on muun muassa ”viritetty” liian herkäksi eli tehtäville saatetaan lähettää ylimääräisiä yksiköitä.

Kansalaisille ja hätäkeskuslaitokselle uusi tietojärjestelmä on tuonut paljon hyvää. Hätäpuheluihin pystytään vastaamaan ­aiempaa nopeammin ja kansalaisten tasa-arvoisuuden arvioidaan parantuneen, kun kotipaikka ei enää vaikuta palvelun saantiin. Koko Suomi on nyt yhtä hätäkeskusaluetta ja hätäpuhelu ohjautuu toiseen hätäkeskukseen, mikäli soittajaa lähinnä olevassa hätäkeskuksessa on ruuhkaa.

Liian paljon vastuuta ei tavalliselle kansalaiselle voi sälyttää.

Tilannekuva eri hätäkeskusten tehtävistä on aiempaa kattavampi. Tämä mahdollistaa parhaimmillaan kansalaisten aiempaa nopeamman avunsaannin, kun pelastajien toiminta hätäkeskusalueiden raja-alueilla on entistä jouhevampaa.

Päijät-Hämeessä pelastuslaitos, poliisi ja hyvinvointiyhtymän ensihoito toimivat monessa tilanteessa jaksamisen ja resurssien äärirajoilla. Tehtävämäärät ovat kasvussa, mutta henkilöstömäärä ei. Tälläkin hetkellä hyvinvointiyhtymän omistajakunnat käyvät kitkerää keskustelua ensihoidon kustannusten jakautumisesta.

Tällaisessa tilanteessa on kohtuutonta, että hätäkeskustietojärjestelmä Erica aiheuttaa kenttätoiminnassa pahimmillaan täysin turhaa työtä. Kun kenttätyöntekijöistä on pula, pitää heidät saada käyttöön mahdollisimman tehokkaasti.

On selvää, että jokaisen suomalaisen kansalaisvelvollisuus olisi tietää, miten hätätilanteessa tulisi toimia. Liian paljon vastuuta ei tavalliselle kansalaiselle voi sälyttää. Hätäkeskuspäivystäjän ammattitaitoon pitää kuulua tilanteen vakavuuden oikea arvioin­ti. Järjestelmien on toimittava niin, että oikea määrä ­pelastajia saadaan oikeaan paikkaan oikea-aikaisesti.

On hyvä, että Ericaan on jo tehty parannuksia. Korjauksia on myös jatkettava mahdollisimman kiireisellä aikataululla.

Ericasta ollaan parhaillaan kehittämässä uusia versioita. Toivottavasti saatuja kokemuksia hyödynnetään kehitystyössä siten, että seuraavia versioita ei tarvitsisi ottaa käyttöön kesken­eräisinä, kuten tilanne oli Erican nykyisen version kanssa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi