Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Oppilaiden tuki on turvattava

Päijät-Hämeessä tehostettua tai erityistä tukea koulunkäyntiinsä saa useampi kuin joka viides päijäthämäläinen peruskoululainen. Prosentuaalisesti osuus on toiseksi suurin koko maassa heti naapurimaakunta Kymenlaakson jälkeen (ESS 14.8.).

Esimerkiksi Hollolassa useampi kuin joka neljäs peruskoululainen tarvitsee tehostettua tai erityistä tukea.

Luvut voivat kuulostaa hälyttäviltä, mutta korkeat prosentit voi nähdä myös myönteisessä valossa: tukea on tarjolla, eikä tilastoja kaunistella kauhistelun pelossa tai säästösyistä.

Tilanne ei kuitenkaan ole välttämättä näin ruusuinen. Lahdessa erityisen tuen oppilaiden määrä on vähentynyt viime vuosina asteittain. Se ei kaikkien mielestä tarkoita kuitenkaan sitä, että Lahdessa erityiselle tuelle olisi aiempaa vähemmän kysyntää. Lahden opettajien pääluottamusmies Jussi Anttila arvioi, etteivät kaikki erityistä tukea todellisuudessa tarvitsevat saa sitä, mitä kaipaavat (ESS 15.8.).

Johtavien viranhaltijoiden on syytä laskeutua norsunluu­tornista.

Lahdessa keskitettyä erityisopetusta on ajettu alas ja erityisoppilaita on siirretty omiin lähikouluihinsa, pääasiassa yleisopetusluokkiin.

Opettajat kannattavat ajatusta lähikouluperiaatteesta ja inkluusiosta, mutta nykyisillä opetusresursseilla tilanne on heidän mielestään sietämätön.

Kaupunki näyttää tehneen päätöksen niin sanotusta inkluusiosta miettimättä riittävän tarkasti sitä, miten erityisoppilaiden integrointi yleisopetusluokkiin vaikuttaa opetusresurssien tarpeeseen.

Lahden OAJ:n mielestä kaupungin tulisi kiireesti palkata merkittävästi lisää erityisopettajia.

Opettajien edunvalvoja tekee työtään vaatiessaan lisää opettajia. Vaatimusta merkittävästä erityisopettajien määrän kasvattamisesta ei tule niellä sellaisenaan.

Sivistyslautakunnan puheenjohtaja Maria Mäkynen (sd.) ei suorilta käsin luvannutkaan lisää erityisopettajia, mutta sanoi, että resursseja on lisättävä, jos sille on tarvetta.

Kaupungin onkin juurta jaksaen selvitettävä, millaista koulujen ja luokkien arki on.

Sivistyksen palvelualueen johtavien viranhaltijoiden sekä opetuksen resursseista päättävien poliitikkojen on syytä laskeutua norsunluutornista kentälle ja selvittää, ovatko resurssit oikeassa suhteessa siihen nähden, että vähintään joka viides lahtelainen peruskoululainen tarvitsee tehostettua tai erityistä tukea.

On hurskastelua puhua syrjäytymisen ennaltaehkäisystä, jos kipeimmin tukea tarvitsevat nuoret ihmiset jäävät vaille tarvitsemaansa apua kriittisinä peruskouluvuosina.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi