Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Asennemuutos tarpeen vesillä

Airistolla tapahtuneen veneonnettomuuden osapuolet hinattiin Nauvon merivartioasemalle tutkittaviksi. Kuva: Rajavartiolaitos

Turun saaristossa Airistolla tapahtunut murhellinen veneonnettomuus kirvoitti keskustelun, miten veneilyn turvallisuutta voitaisiin kohentaa mahdollisesti kuljettajilta edellytettävän veneajokortin turvin.

Airiston onnettomuuden tutkinta on yhä kesken, mutta jo nyt tiedetään, että kyseessä oli yhteentörmäys, jossa pienempi moottoripurjevene jäi paljon isomman moottoriveneen yliajamaksi. Purjeveneessä oli kuusi ihmistä, joista kaksi miestä menehtyi saamiinsa vammoihin. Moottoriveneen kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta. Alkoholilla ei epäillä olleen osuutta asiaan.

Vesiliikenteessämme tapahtuu vuosittain puolensataa kuolemaan johtavaa onnettomuutta. Useimmat uhreista hukkuvat joutuessaan veden varaan veneensä kaaduttua tai kallistuttua.

Promilleraja on veneilyssä käsittämättömän korkea.

Veneiden yhteentörmäykset ovat varsin harvinaisia, mutta silloin harvoin kuin niitä tapahtuu, jälki on usein varsin tuhoisaa. Heikoimmassa asemassa on silloin, kuten liikenteessä yleensäkin, pienempi osapuoli.

Airiston turman moottorivene oli 15 metriä pitkä niin sanottu muskelivene. Monelle maakravulle saattoi tulla yllätyksenä, että edes näin ison veneen kuljettamiseen ei vaadita minkäänlaista kurssia tai tutkintoa puhumattakaan veneajokortista, jota lainsäädäntömme ei tunne lainkaan.

Toki laissa edellytetään, että vesilläliikkujalla tulee olla riittävät taidot veneensä ohjaamiseen. Käytännössä ohjaimiin voi kuitenkin tarttua kuka tahansa vaikka kylmiltään ilman, että hänen tarvitsisi etukäteen todistaa osaamisensa – jopa ilman vieressään istuvaa kokeneempaa opastajaa. Moinen ei tulisi kuuloonkaan auto- tai lentoliikenteessä.

Vesillä liikkuu nykyään yhä enemmän isoja veneitä ja kokemattomia kuljettajia, joilta yksinkertaisimmatkin säännöt ovat jääneet olemattomalle opiskelulle. Tilanne on korjattava tavalla tai toisella. Jos muu ei näytä auttavan, on erillistä veneajokorttia harkittava vakavasti byrokratian lisääntymisen uhallakin.

Paljon nopeammin vesiturvallisuutta voidaan parantaa korjaamalla asenteita. Kaikkien veneilijöiden on ymmärrettävä, että he eivät ole vastuussa vain itsestään vaan myös muista samassa veneessä istuvista kuten myös kanssaveneilijöistään.

Liiaksi ei voi korostaa myöskään vanhojen ja hyväksi havaittujen käytäntöjen merkitystä. Esimerkiksi tähystämistä ei pidä koskaan lyödä laimin, vaikka vene olisi varustettu viimeistä huutoa olevalla tekniikalla. Ja vaikka promilleraja on vesillä käsittämättömän korkea, viisas veneilijä tyytyy alittamaan sen turvallisen matalalta korkeudelta.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi