Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Maata myöten matkustamaan

Alkuvuodesta 2016 avattu matkakeskus on bussi- ja junaliikenteen solmukohta Lahdessa. Kuva: Mirja Hussain

Matkustaminen maitse kasvaa voimakkaasti.

Junamatkustajien määrä on jo vuosien ajan kasvanut keskimäärin 5–6 prosentin vauhtia. VR:n suosituimmilla kaukoreiteillä kasvuvauhti kiihtyi tänä keväänä yli 10 prosenttiin.

Onnibus mullisti viitisen vuotta sitten bussimatkustamisen, ja nyt linja-autoilla tehdään miljoonia matkoja enemmän kuin vuosikymmenen alkupuolella.

Yhä useampi suomalainen kertoo harkitsevansa matkustamisen tapaa ympäristönäkökulmasta.

Lentomatkailun voimakkain kasvu syntyy ulkomaisista matkustajista.

Maata myöten matkustaminen on nyt nouseva trendi, kun VR on jo vuosien ajan kulkenut ”vihreällä” sähköllä. Sähkö ja kaasu valtaavat alaa maantiellä.

Puhutaan jopa ”lentohäpeästä”, jos lentää korvaamatta jotenkin lennon aiheuttamia päästöjä.

Asennemuutos ei näy vielä numeroissa. Suomen lentoasemilla rekisteröitiin kesäkuussa matkustajaennätys.

Suomi on portti Aasiaan, ja lentoliikenteen voimakkain kasvu syntyykin ulkomaisista matkustajista. Kansainväliseltä lennolta toiselle kansainväliselle lennolle vaihtoi Helsinki-Vantaalla alkuvuonna 13 prosenttia enemmän matkustajia kuin samaan aikaan vuosi sitten.

Pääasiassa kotimaisista matkustajista elävä tilauslentoliikenne supistui tammi-huhtikuussa, mutta sen jälkeen on ollut taas kasvua.

Ruotsissa lentomatkailu on vähentynyt. Syynä voi olla nuoren Greta Thunbergin koskettava ilmastoaktivismi. Ruotsista myös pääsee kätevästi kumipyörillä ja raiteita pitkin Keski-Eurooppaan.

Halpalentoyhtiöiden esiinmarssi ja sitä seurannut lippuhintojen romahdus ovat kasvattaneet lentoliikennettä kaikkialla maailmassa.

Nyt lipunhinnoissa on paineita ylöspäin.

Ranska ottaa käyttöön enimmillään 18 euron lentoveron. Ruotsiin lentovero tuli jo viime vuonna.

Suomeen lentoveroa vaativa kansalaisaloite on kerännyt alle 4 000 kannattajaa, eikä poliittisesti hyvin kiistanalaista veroa aiota periä kansallisella päätöksellä.

Suomi odottaa EU-linjausta.

Lennot EU:n sisällä ovat jo päästökaupan piirissä hiilidioksidin osalta. Antti Rinteen (sd.) hallituksen ohjelmassa on kirjaus mahdollisesta lentopolttoaineen verosta tai lentomaksusta sekä päästökaupan laajentamisesta hiilidioksidista muihin lentoliikenteen päästöihin.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi