Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Digitaalisuus voi olla syrjivää

Digitaalinen asiointi on helpottanut monien asioiden hoitamista: pankkiasiat on voinut hoitaa mistä vain jo pitkään, tuotteita voi tilata menemättä kauppaan, erilaisia kohteita voi selata, verotiedot ja kaikenlaiset lomakkeet täyttää näppärästi kotikoneelta.

Digitalisaation edut ovat laajasti ottaen kiistattomat, muuten ne eivät olisi edes lyöneet läpi niin laajasti ja kaikenkattavasti. On silti ryhmiä, jotka jäävät tämän kehityksen ja sen vuoksi myös useiden palvelujen ulkopuolelle tai joille palvelujen saaminen on henkilökohtaisen palvelun vähentämisen vuoksi tullut vaikeaksi.

Kaikkien palvelujen tarjoaminen pelkästään digitaalisessa muodossa ei ole tasa-arvoista. Eri tavalla vammaiset, vanhukset ja maahanmuuttajat voivat jäädä joko palvelujen ulkopuolelle tai muiden avun varaan.

Digipalvelulain tarkoituksena on edistää digitaalisten palveluiden saavutettavuutta.

Vaikka digitaalisuudesta on hyötyä esimerkiksi monille näkövammaisille, palvelujen suunnittelussa ei aina osata ottaa huomioon erityisryhmien tarpeita. Käytettävyystestausten nimenomaan erityisryhmillä pitäisikin olla palvelujen kehittämisen arkipäivää.

Tänä vuonna voimaan tullut digipalvelulain tarkoituksena on edistää digitaalisten palveluiden saavutettavuutta. Julkisessa hallinnossa periaatteena on, ettei ketään kuitenkaan pakoteta digitaalisten välineiden käyttöön, mutta tämä ei toteudu aina käytännössä.

Palvelujen käytöstä voi puuttua riittävä ohjeistus, se voi olla vaikeaselkoista tai digitaalisen palvelujen vaihtoehdoista ei aina kerrota riittävästi.

Digitaalisia palveluja voidaan karsastaa myös turhaan. Monet julkiset tahot ja myös yksityiset yrittäjät tarjoavat digikoulutuksia ja digiklinikoita, jotta nykyaikaisia välineitä voivat opetella käyttämään myös ne sukupolvet, joille tietokoneiden ja älypuhelinten käyttö ei tullut tutuksi aktiivi-iässä.

Koulutuksissa käydään läpi asioiden hoitamisen kannalta tärkeimpiä osia ja autetaan myös nykyaikaisten viestintävälineiden haltuunottoa. Ne loppujen lopuksi vain helpottavat oman arjen pyörittämistä, ja nykyaikaiset laitteet myös osaavat hyvin neuvoa käyttäjiään itse.

On tärkeää, että ihmiset saavat itselleen välttämättömät palvelut myös silloin, kun eivät syystä tai toisesta kykene käyttämään niitä digitaalisina.

Ihmistyötä ei pystytä korvaamaan kokonaan, vaan digitaalisia välineitä pitää luoda asioinnin helpottamiseen, ei vaikeuttamiseen.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi