Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Taksiremontissa kiusallinen viive

Runsaan vuoden voimassa ollut laki hämmentää edelleen taksimarkkinoita. Kuva: Elena Liseytseva

Hallitus ryhtyy korjaamaan taksiliikenteessä ilmenneitä epäkohtia.

Lainsäädäntötyö alkaa vuoden lopulla sen jälkeen, kun liikenne- ja viestintäministeriö on kerännyt ­kokoon viranomaisten selvitykset muutostarpeista.

Parannusta on kaivattu taksiliikenteen turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan ja taksien alueelliseen saatavuuteen, jotka on kirjattu hallitusohjelmaan. Verohallinto selvittää harmaan talouden osuutta ja arvonlisätuottojen arvioituja menetyksiä.

Selvityksiä tarvitaan runsaasti, eivätkä toiveet nopeista lainmuutoksista toteudu. Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) arvioi perjantaina Kauppalehdessä, että korjattu laki voisi astua voimaan vuoden 2021 alkupuolella. Kela-kyytien ­ongelmiin voi tulla helpotusta jo aiemmin.

Harmaan talouden kitkemiseksi on viime vuosina tehty paljon uudistuksia.

Nopeampaa toimintaa odottaville Marin muistuttaa, että muutokset on valmisteltava huolellisesti.

Taksialan lainsäädäntö vapautui edellisen hallituksen aikana 29 1. heinäkuuta 2018.

Suomi sai silloin Euroopan salliviimpiin kuuluvan taksilain, joka myös palautti Uberin kaltaiset kuljetuspalvelut pääkaupunkiseudulle.

Ministeri Anne Bernerin (kesk.) ajama uudistus on ehtinyt aiheuttaa monenlaista hämminkiä.

Runsaat puolet asiakkaista piti uudistusta epäonnistuneena Taksiliiton keväällä teettämässä selvityksessä. Taksien saatavuus on paikoin heikentynyt. Hinnoittelua on moitittu sekavaksi.

Uudistus on saanut rajua arvostelua alan perinteisiltä toimijoilta, jotka vuosikymmenien ajan tottuivat kirjaamaan kuljetusmaksut tarkasti taksamittareihinsa. Mittarit haluttaisiin myös ­Uberin ja muiden kuljetuspalveluiden autoihin keräämään tiedon siitä, millaisia ajoja autolla on ajettu.

Ministeri Marin pitääkin taksamittarien palauttamista yhtenä mahdollisuutena.

Vaatimus taksilain korjaamisesta on kohtuullinen yhteiskunnan kokonaisedun kannalta.

Uudistus näet raotti porttia harmaalle taloudelle yhdellä keskeisellä julkisen liikenteen lohkolla.

Harmaan talouden kitkemiseksi on viime vuosina tehty paljon uudistuksia. Vähittäiskauppa ja palveluntarjoajat on entistä tiukemmin velvoitettu ilmoittamaan hintansa, kirjaamaan maksutapahtumat ja tarjoamaan kuittia maksuista.

Ei ole perusteita tehdä kuittipakosta merkittäviä poikkeuksia, jotka ovat omiaan lisäämään väärinkäytösten riskiä. Vihosta ­repäisty ruutupaperi ei kelpaa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi