Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Yllätyksetön lisäbudjetti

Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) ja valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) esittelivät hallituksen lisäbudjettia tiistaina. Kuva: Antti Aimo-Koivisto

Antti Rinteen (sd.) hallitus tarjoili tiistaina ensimmäisen lisätalousarvioesityksensä eduskunnan päätettäväksi. Se ei sisältänyt suuria yllätyksiä, koska sen pääpaino on väylähankkeissa, joiden pohjustaminen ehdittiin aloittaa jo viime vaalikaudella.

Nykyisiä yhteyksiä parannetaan ja kehitetään eri puolilla maata työllistämisenkin nimissä. Kehityskohteista merkittävin on päärata Helsingin ja Tampereen välillä. Se palvelee jossain määrin myös Lahden seutua, mutta muut lisäbudjetin mahdollistamat investoinnit eivät tee niin sitäkään vähää, sillä ne osuvat kauas maakuntamme ulkopuolelle.

Tosin päijäthämäläisittäin ja lahtelaisittain tärkeintä on se, mikä lisäbudjetista puuttuu. Siinä kun ei onneksi mainita sanallakaan niin sanottua itäradan oikaisua, joka toteutuessaan jättäisi Lahden pahaan katveeseen.

Hallitusohjelmassa on kirjaus kolmesta isosta ratahankkeesta, joiden toteuttamista hallitus aikoo edistää alkaneella vaalikaudella. Näistä kolmesta investoinnista Päijät-Hämeellä ei ole mitään Turun ja Tampereen tunnin junia vastaan. Päin vastoin. Jälkimmäinen on osa pääradan kehittämishanketta, johon kuuluu myös nopea yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Se palvelisi myös päijäthämäläisiä.

Tärkeintä lahtelaisittain on se, mikä lisäbudjetista puuttuu.

Vaaran paikka sitä vastoin on kolmannessa hankkeessa, joka hallitusohjelmaan on kirjattu muodossa Helsingistä itään suuntautuva rata. Tätä mainintaa luetaan eri maakunnissa eri tavoin. Itäsuomalaiset haluavat uskoa sen tarkoittavan Kouvolasta Helsinkiin rakennettavaa oikorataa. Päijäthämäläisten mielestä kirjaus voidaan ja se myös pitää käsittää vain aikomuksena nopeuttaa nykyistä rataa Helsingistä Lahden kautta idän suuntaan.

Marin on jo aiemmin ennakoinut, että tällä vaalikaudella on kyse vasta isojen ratahankkeiden suunnittelusta. Liikkeelle ne eivät vielä ehdi. Tiistaina hän vahvisti, että päätökset näistä hankkeista ovat luvassa vasta myöhemmin, ja niille varataan riittävästi aikaa.

Tästä seuraa, että myös Päijät-Hämeen edunvalvojien on lähivuosina varattava riittävästi aikaa ja ennen kaikkea tarmoa sen varmistamiseksi, että isot ratahankkeet etenevät päätettäväksi maakunnallemme suotuisassa muodossa.

Toiveikkuutta lisää, että tamperelaiselle liikenneministerille itäiset yhteydet tuskin ovat ykkösprioriteetti rahaa jaettaessa. Toivoa myös sopii, että lisäbudjetissa Itä-Suomeen osoitetut runsaat raideinvestoinnit saavat itäsuomalaiset siinä määrin kylläisiksi, että uusi oikorata ei tunnu heistä enää yhtä välttämättömältä kuin vielä viime viikolla.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi