Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

KymiRingin mahdollisuudet ohittivat uhat

Lahden valtuusto oli tällä viikolla yritysmaailmasta tutuksi tulleessa tilanteessa, jossa se joutui asetteleman uhat ja mahdollisuudet tarkasti puntariin keskenään ennen isoa investointipäätöstä. Kyse oli Iitin KymiRing-moottoriradasta, jonka osakkaaksi ja tapahtu­mien pääjärjestäjäksi rataa pyörittävän yhtiön omistajat olivat kaupunkia ja sen tytäryhtiöitä kosiskelleet.

Vilkkaan keskustelun päätteeksi valtuuston enemmistö arvioi hankkeen mahdollisuudet uhkia suuremmiksi, ja päätti vastata myönteisesti seireenien kutsuun. Kaupungin tapahtumayhtiö KOKO Lahti sai 2 miljoonan euron pääomalainan, jolla sen oma tytäryhtiö Lahti Events voi hankkia KymiRingistä 12,5 prosentin osuuden. Vastikkeeksi Lahti Events saa oikeuden toimia KymiRingin päävastuullisena tapahtumajärjestäjänä.

Ratkaisu jakoi valtuuston kahtia puolesta ja vastaan, äänin 32–26, vaikka kaupunginhallitus oli vielä viikkoa aiemmin puoltanut yksimielisesti järjestelyä. Kahtia jakautuivat myös valtuustoryhmät lukuun ottamatta vihreitä, jotka äänestivät vastaan yhtenä ryhmänä.

Ryhmän paine muutti myös sen puheenjohtajan Aleksi Mäntylän (vihr.) mielen. Hän oli kaupunginhallituksessa kannattanut osakkuutta KymiRingissä, kuten myös Rami Lehto (ps.), joka niin ikään käänsi takkinsa viikon mittaan. Kaksikon epäjohdonmukainen äänestyskäyttäytyminen ei ole eduksi politiikan ja poliitikkojen uskottavuudelle.

Tytäryhtiönsä turvin Lahti saa Kymi­Ringissä käytännössä kotikenttäedun.

Toki on ymmärrettävää, jos monen valtuutetun oli vaikea ratkaista peukalonsa lopullista asentoa. KymiRingin Lahdelle tarjoamat mahdollisuudet kun ovat ilmeiset, mutta niin ovat myös uhat.

Jälkimmäisistä päällimmäisin on imagohaitta. Lahti pyrkii erottautumaan edukseen vihreänä kaupunkina, joka haluaa hidastaa ilmastonmuutosta eturivissä. Tavoitteen kanssa sopii huonosti yhteen osakkuus moottoriradassa olkoonkin, että KymiRing pyrkii kunnianhimoisesti maailman ensimmäiseksi hiilineutraaliksi radaksi.

Hyvä kysymys on sekin, kuuluuko naapurikunnassa sijaitsevan moottoriradan tukeminen kaupungin toimialaan. Kouvolalla oli samoja aikeita, mutta ne kariutuivat valituksiin. Lahti pyrkii nyt osakkaaksi kiertotietä, tytäryhtiöidensä kautta. Voi olla, että tämänkin väylän lainmukaisuudelle pitää hakea vahvistus hallinto-oikeudesta asti.

Yhtä kaikki, valtuuston enemmistö näki KymiRingin mahdollisuudet suuremmiksi kuin uhat. Heilläkin oli hyvät perusteet kannalleen. Jos lähinaapurissa ruvetaan järjestämään säännöllisesti isoja kansainvälisiä urheilukilpailuja ja muita suurtapahtumia, jotka parhaimmillaan vetävät puoleensa kymmeniätuhansia katsojia, olisi Lahdelta hölmöä jättää moinen tilaisuus hyödyntämättä.

Tytäryhtiönsä turvin Lahti saa käytännössä kotikenttä­edun, mitä tulee KymiRingin tapahtumiin. Parhaassa ­tapauksessa tästä koituu Lahden matkailubisnekseen pitkäaikainen taloudellinen piristysruiske, joka sataa lisääntyvinä verotuloina myös kaupungin omaan laariin.

Jos näin tapahtuu, sijoitus maksaa itsensä nopeasti monin verroin takaisin. Tosin paino on vielä vahvasti sanalla ”jos”. KymiRingin ja Lahti Eventsin tehtävänä on jatkossa toimia siten, etteivät rahat päädy kankkulan kaivoon vaan poikivat paljon uutta hyvää.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi