Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Itärata kummittelee Säätytalossa

Jos Antti Rinteen (sd.) hallitus näkee päivänvalon, se sysännee liikkeelle oloissamme poikkeuksellisen mittavan – ja kalliin – raideväyläpaketin.

Hallitusohjelmaa neuvottelevat puolueet varautuvat käynnistämään nopeiden junaratojen suunnittelun Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja myös itäiseen Suomeen (HS 16.5.). Listalla on myös useita muita kohteita uusien raideyhteyksien rakentamiseksi ja nykyisten parantamiseksi.

Esille nostettujen hankkeiden yhteinen hintalappu ko­hoaa alustavien kustannusarvioiden perusteella reilusti päälle 10 miljardin euron. Yksin suunnitteluun kuluisi satoja miljoonia. Tämä edellyttäisi valtiolta runsasta velanottoa. Lainarahaan turvautumista ei hallitusneuvotteluissa ole kavahdettu, koska raideinvestointien uskotaan maksavan itsensä monin verroin takaisin.

Rinne totesi alkuviikosta ulkomaisiin esimerkkeihin vedoten, että liikenneinframme on keskeisiä talouskasvun pullonkauloja. Uusille junayhteyksille halutaan nyt varata merkittävä rooli tämän pullonkaulan poistamisessa. Kun ihmisten liikkuminen helpottuu, työssäkäyntialueet kasvavat samaa tahtia, mikä palvelee sekä työnhakijoiden että yritysten tarpeita.

Skinnari on hallitusneuvotteluissa lahtelaisena paljon vartijana.

Nopean raideyhteyden myönteisistä vaikutuksista ei tarvitse etsiä esimerkkiä Päijät-Hämettä kauempaa. Oikorata liitti Lahden osaksi pääkaupunkiseudun työssäkäynti­aluetta hedelmällisin seurauksin. Jo tuhannet päijäthämäläiset pendelöivät päivittäin töihin metropolialueelle. Helsingin palkkataso ja Lahden seudun edulliset asumiskustannukset ovat houkutteleva yhdistelmä. Toki pendelöintiä tapahtuu myös päinvastaiseen suuntaan.

Helsingin ja Tampereen välille kaavailtu nopea yhteys, Suomirata, toisi mukanaan suoran yhteyden pääradalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Siksi Lahdenkin kannattaa edistää Suomirataa, ja sen etenemisestä kannattaa iloita koko Lahden seudulla.

Samaa ei valitettavasti voi sanoa väyläpaketista siltä osin, kun kyse on itäisistä yhteyksistä. Näyttää nimittäin uhkaavasti siltä, että liikenne- ja viestintäministeriön jo kertaalleen tyrmäämä Kouvolan oikorata olisi noussut kummittelemaan Säätytalon neuvotteluissa.

Liikenneverkon kehittämistä valmistellaan työryhmässä, jossa Itä-Suomella on vahva edustus. Ja oikorata Kouvolasta Porvooseen on juuri itäisen Suomen maakuntien ehdotus junayhteyden nopeuttamiseksi pääkaupunkiseudulle. Päijät-Hämeelle uusi oikorata olisi kohtalokas, sillä se jättäisi Lahden ja Helsingin välisen yhteyden pahasti katveeseensa, hitaiden paikallisjunien varaan.

Toistaiseksi täällä on ollut helppo vedota liikenne- ja viestintäministeriön kantaan, joka mukaan hanke olisi kaikkea muuta kuin kannattava. 1,7 miljardia maksava linjaus lyhentäisi matka-aikaa Kouvolan ja Helsingin välillä vaivaiset 13 minuuttia, minkä vuoksi taloudellisesti järkevämpi ratkaisu olisi nopeuttaa nykyistä rataverkkoa Lahdesta idän suuntaan.

Liikenneverkon kehittämistä pohtiva työryhmä on Säätytalon neuvotteluissa alisteinen Elinvoimainen Suomi -työryhmälle, jota johtaa Ville Skinnari (sd.) Lahdesta. Skinnari on nyt paljon vartijana, jotta työryhmän papereista ei siirry hallitusohjelmaan Lahdelle ja Päijät-Hämeelle turmiollista versiota itäisten raideyhteyksien nopeuttamiseksi.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi