Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

KymiRing kuumottaa vihreää Lahtea

Suomen ja koko Euroopan johtavaksi ympäristö­kaupungiksi mielivä Lahti on tekemässä pikavauhtia aivan uuden aluevaltauksen. Se on lähtemässä osakkaaksi yhtiöön, joka ylläpitää itäiseen naapurikuntaan Iittiin valmistuvaa moottorirataa KymiRingiä.

Kaupunki ei tosin tekisi sijoitusta suoraan omiin nimiinsä vaan tytäryhtiönsä Lahti Eventsin kautta. Kaupungin rahoittama kahden miljoonan euron pääomasijoitus takaisi Lahti Eventsille 12,5 prosentin omistusosuuden KymiRing oy:stä ja oikeuden toimia moottoriradan alueen päätapahtumajärjestäjänä.

Viime viikolla julkistettu hanke näyttää etenevän kaupungin päättävissä elimissä navakassa myötätuulessa. Kaupunginhallitus asettui maanantaina yksimielisesti puoltamaan sitä. Tämä enteilee suotuisaa vastaanottoa myös valtuustossa, jonka on määrä päättää asiasta ensi viikolla.

Yksimielinen ratkaisu heti ensimmäisellä virallisella käsittelykerralla viittaa siihen, että hanketta oli pohjustettu kaupunginhallitukselle huolellisesti etukäteen. Tarve on ollut ilmeinen, sillä kaupungille on nyt tarjolla paitsi houkuttelevia mahdollisuuksia, myös ilmiselviä taloudellisia ja imagollisia riskejä. Päättäjien vaativana tehtävänä on punnita, kummat painavat vaa’assa enemmän.

Päättäjien on punnittava, painavatko mahdollisuudet enemmän kuin riskit.

KymiRingistä on tulossa pohjoisen Euroopan ainoa täysimittainen moottoriurheilun GP-rata, jonka toteuttamiseen rahoittajat ovat investoineet jo 15 miljoonaa euroa. Vastoinkäymisiä on ollut, mutta toiminta radalla on alkamassa kesällä.

Hanketta kohtaan on ladattu myös Lahden suunnalla paljon odotuksia. Sen uskotaan tuovan säännöllisesti aivan Lahden naapuriin kansainvälisiä moottoriurheilukilpailuja ja muitakin suuria yleisötapahtumia, jotka voivat houkutella puoleensa kymmeniätuhansia katsojia Suomesta ja ulkomailta.

Jos odotukset toteutuvat, Lahdenkin kannattaa ilman muuta pyrkiä ottamaan KymiRingistä kaikki mahdollinen hyöty irti. Uudet ja rohkeatkin avaukset ovat tästä näkökulmasta tervetulleita, sillä parhaassa tapauksessa sijoitukset edesauttavat tavoitteiden täyttämistä ja maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin.

Lahti Eventsille varattu keskeinen rooli varmistaisi, ettei Lahti jäisi osattomaksi KymiRingin tapahtumien myönteisistä taloudellisista heijastusvaikutuksista. Pääomasijoituksissa on silti aina menettämisen vaara. Ja kaksi miljoonaa on kynnysrahaksi paljon ottaen huomioon, että KymiRing joutuisi todennäköisesti joka tapauksessa tukeutumaan vahvasti juuri Lahden seudun infraan ja palveluihin kyetäkseen tyydyttämään asiakaskuntansa tarpeet.

Vähätellä ei kannata myöskään imagollisia riskejä. Lahden johtavat päättäjät ovat jo joutuneet selittämään julkisuudessa kieli keskellä suuta, miten osakkuus moottoriratayhtiössä sopii kaupungille, joka pyrkii korostamaan vihreyttään kaikissa käänteissä.

Vetoaminen KymiRingin pyrkimykseen olla ensimmäinen hiilineutraali moottorirata on hyvä alku olkoonkin, että tässä vaiheessa kyse lienee pitkälti hurskaasta toiveesta. Siksi muitakin perusteluja on tarpeen vielä esittää, jotta hanke ei vesittäisi Lahden mahdollisuuksia tulla valituksi EU:n ympäristöpääkaupungiksi. Titteli jaetaan vain kuukausi sen jälkeen, kun KymiRingistä on päätetty valtuustossa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi