Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Lahden kasvu säteilee koko Hämeeseen

Lahden kaupunki ja Päijät-Hämeen liitto taisivat viime maanantaina tehdä Suomen ennätyksen edunvalvonnan ripeydessä. Uuden eduskunnan paikkajaon varmistumisesta oli ehtinyt kulua alle puoli vuorokautta, kun Hämeen piirin uudet kansanedustajat jo istutettiin lounaspöytään evästystä saamaan. Eikä evästyksessä ollut kyse vain ruoasta.

Lounastapaamisen jälkeen kaupunginjohtaja Pekka Timonen julkaisi Twitterissä toivelistan eduskunnalle: Lahden seutu pitää saada mukaan MAL-sopimukseen, työllisyyden edistämiseksi pitää kehittää paikallinen Lahden malli, Suomirata pitää saada liikkeelle, yliopistolle on taattava kasvun eväitä ja Suomen pitäisi olla yksi kokonainen EU-rakennerahastoalue.

Viimeksi mainittu tarkoittaa sitä, että pohjoisen kaupungit ovat etulyöntiasemassa etelään verrattuna monissa samankaltaisissa asioissa. Esimerkiksi Oulu saa markkinointitarkoituksiin moninkertaisen määrän EU-rahoitusta Lahteen verrattuna, vaikka markkinoinnin tarve on kummassakin paikassa samanlainen.

Listalla on monia tärkeitä asioita. LUT-yliopisto on edellisen hallituksen siemen, jonka itua pitää vaalia myös tulevalla vaalikaudella. Yliopistolla on merkitystä ja sen pitää voida olla muiden yliopistojen kaltainen, jotta se houkuttelee kaupunkiin uutta väkeä ja tuottaa laadukasta tutkimusta niin paikallisiin kuin valtakunnallisiinkin tarpeisiin. Yliopisto voi parhaimmillaan lisätä Lahden seudulla sellaisia työpaikkoja, joihin tarvitaan korkeasti koulutettua väkeä. Nyt niitä on liian vähän.

Vain neljän kasvu-

Yksi tärkeimmistä asioista Lahden seudun ja koko Päijät-Hämeen kannalta on Lahden hyväksyminen osaksi niin sanottua MAL-sopimusta. Sillä valtio sitoutuu pitkän tähtäimen suunnitteluun maankäytössä, asumisessa ja liikenteen kehittämisessä. Nyt MAL-sopimuksen piiriin on otettu vain pääkaupunkiseudun kaupungit Helsinki, Espoo ja Vantaa sekä Turku, Tampere ja Oulu.

Olisi tärkeää, että MAL sopimus ulotettaisiin myös Lahteen, Jyväskylään ja Kuopioon, koska Suomen kasvukeskuksia on järkevää kehittää kokonaisuutena. Vain kuuden – tai käytännössä neljän – kasvukeskuksen varaan rakentuva Suomi olisi pahasti vinksallaan.

Timosen lista on ajankohtainen ja monipuolinen. Siihen voi nostaa lisäksi vielä väylähankkeita, jotka koskettavat koko Hämeen aluetta. Seuraavaksi kumipyöräliikenteen kunnostuskohteeksi pitää ottaa VT12 Kouvolan suuntaan. Se on looginen jatke eteläiselle kehätielle, joka jo itsessään on ollut täkäläisenä väylähankkeena lottovoitto. Niin ikään Kantatie 54 Riihimäen suuntaan kaipaa ehostusta, jotta se palvelee kunnolla raskasta liikennettä. Ja huolta on pidettävä myös VT4:n laadusta pohjoisen suuntaan.

MAL-sopimuksen ulottaminen Lahteen on nähtävä yhtä kaupunkiseutua laajempana kokonaisuutena. Se säteilisi hyvää koko maakuntaan ja itse asiassa koko Hämeen vaalipiiriin. Uusien tiehankkeiden myötä liikkuminen helpottuisi ja työtä riittäisi uusien investointien toteuttajille Hämeenlinnaa ja Forssaa myöten. Kun Lahti pääsee isojen joukkoon, siitä hyötyy koko Häme.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi