Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Itärataa on nyt helppo vastustaa

Lahti ja Päijät-Häme ovat jääneet pahasti jalkoihin, kun valtiovalta on hajasijoittanut työpaikkojaan maakuntiin. Valtion palkollisia on täällä vähemmän kuin useimmissa muissa maakunnissa.

Selvästi paremmin edunvalvojamme ovat onnistuneet, kun on pitänyt lobata valtion rahoja Päijät-Hämeelle tärkeisiin liikennehankkeisiin. Lista pariltakymmeneltä viime vuodelta on lyhyt, mutta taloudelliselta painoarvoltaan huomattavan suuri: moottoritie Järvenpäästä Lahden kautta Lusiin, oikorata Keravalta Lahteen ja tuoreimpana saavutuksena Lahden eteläinen ohitie.

Isoa liikennehanketta on ehditty ennakoida Päijät-Hämeen edunvalvojien tärkeimmäksi vaikuttamisen kohteeksi myös tulevalla vaalikaudella. Kyse on Kouvolan oikoradasta, jota itäisen Suomen maakunnat ovat ryhtyneet joukolla vauhdittamaan lyhentääkseen matka-aikaansa pääkaupunkiseudulle. Kumppanikseen ne ovat saaneet Porvoon, jonka kautta uusi ratayhteys vedettäisiin.

Päijät-Hämeellä ei ole pienintäkään syytä pyrkiä edistämään Kouvolan oikoradan rakentamista, koska sen vaikutukset olisivat täällä hyvin vahingolliset. Oikaisun toteutuessa Itä-Suomen ja Helsingin välillä kulkevat pikajunat kiertäisivät Lahden kaukaa. Omalle oikoradallemme jäisivät vain hitaamman paikallisjunat. Se olisi takaisku eritoten työmatkapendelöijille, joita on jo useita tuhansia.

Järkevämpi tapa nopeuttaa yhteyksiä olisi kehittää nykyistä itärataverkkoa.

Juuri hyvät liikenneyhteydet yhdessä edullisempien asumiskustannusten kanssa ovat valtteja, joiden varaan Lahden seutu on laskenut paljon kasvuodotuksissaan. Pikajunayhteyksien loppuminen rapauttaisi pohjaa näiltä odotuksilta.

Päijät-Hämeessä ovat herättäneet levottomuutta myönteiset joskin täysin hatusta vedetyiltä kuulostavat lausunnot, joita jotkut johtavatkin poliitikot ovat vaalien edellä jakaneet Kouvolan oikoradasta. Niiden oikaisemiseksi täällä on varauduttu tekemään vaalien jälkeen kovasti töitä, jotta hanke jäisi pelkäksi kuvitelmaksi.

Edunvalvojiemme tehtävää helpottaa huomattavasti liikenne- ja viestintäministeriön tuore selvitys. Se osoitti vakuuttavasti, että itäinen oikorata olisi kaikkea muuta kuin kokonaistaloudellisesti kannattava (ESS 6.4.).

Hankkeen liki olematon hyötysuhde jäisi murto-osaan Lahden oikoradasta. 1,7 miljardia maksava linjaus lyhentäisi matka-aikaa Kouvolan ja Helsingin välillä vain 13 minuuttia. Minuutin aikasäästön hinta nousisi siten melkein kymmenkertaiseksi verrattuna Lahden oikorataan, jonka hyödyt arvioitiin kaksinkertaisiksi kustannuksiin nähden.

Näiden tulosten perusteella ei pitäisi olla vaikeaa saada päättäjiä vakuuttuneiksi siitä, että kallista oikorataa paljon järkevämpi tapa nopeuttaa itäisiä junayhteyksiä olisi kehittää nykyistä rataverkkoa Lahdesta itään. Näin käytännössä sama aikasäästö saavutettaisiin selvästi vähäisemmällä rahamäärällä.

Tämä vaihtoehto olisi Itä-Suomenkin näkökulmasta realistisin. Valtiovallan tärkeysjärjestyksessä ovat kärjessä Lentorata sekä tunnin junat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle. Ne maksavat miljardeja. Uuden Itäradan vuoro koittaisi aikaisintaan niiden jälkeen, jos silloinkaan. Paljon nopeammin lienee toteutettavissa Savon ja Karjalan ratojen perusparannus, jolle Päijät-Hämekin voisi antaa ilomielin täyden tukensa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi