Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Yhtymän johto toimi ylimielisesti

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän viranhaltijat päättivät lokakuussa, että asiakasohjausyksikkö Siirin kustannukset jaetaan kuntien kesken käyntien perusteella. Lahden kaupungin maksuosuus kasvoi 187 658 eurolla.

Tämä on yksi esimerkki yhtymässä viime vuonna tehdyistä kustannusten jakoperusteiden muutoksista, joita dokumentoitiin kaikkiaan 36 kappaletta. Muutoksille voi olettaa olevan järkevät perusteet.

Ongelmalliseksi tilanteen tekee, ettei yhtymä informoinut muutoksista omistajakuntia. Muutokset on hyväksytetty toimialoilla ja talousjohdossa, mutta virallisia viranhaltijapäätöksiä ei tehty. Muutokset tulivat yllätyksenä myös yhtymän luottamusjohdolle, sillä päätöksiä ei viety hallituksen tai valtuuston käsiteltäviksi.

Yhtymän talousseurantaa selvitettiin Lahden kaupungin tilaamassa konsulttityössä. Kaupunki päätti teettää selvityksen, koska on saamassa yhtymältä on yli 10 miljoonan euron lisälaskun, jonka perusteet ovat jääneet osin hämärän peittoon.

Yhtymän on aika lunastaa siihen kohdistetut odotukset.

Tilintarkastusyhteisö DBO:n raportin mukaan laskutusperusteiden muutokset kasvattivat Lahden maksuosuutta kaikkiaan 2,7 miljoonalla. Näin tapahtui, vaikka perussopimuksen mukaan yhtymä ei voi muuttaa kunnilta perittävien maksujen määrää sopimatta siitä erikseen kuntien kanssa. Ei siis ole ihme, että Lahden kaupunginhallitus päätti pyytää yhtymältä selvitystä hyvän hallintotavan vastaisesta toiminnasta.

Hyvinvointiyhtymä vastasi vuoteen 2016 saakka pääasiassa erikoissairaanhoidosta sekä ilta- ja viikonloppupäivystyksestä. Runsaan parin vuoden ajan yhtymä on hoitanut sote-palveluiden koko kirjoa kymmenessä Lahden alueen kunnassa.

Yhtymän alkutaival ei ole ollut helppo. Viime vuonna toimintaa kiusasivat vakavat tietotekniset ongelmat. Lifecare-potilastietojärjestelmä toimi painajaismaisen huonosti, ja lisäksi Lahden kaupungin tietoverkkoon iski haittaohjelma.

Entuudestaankin puutteellisesti hoitunut talouden seuranta laahasi pahasti jäljessä. Erään arvion mukaan asioita yritettiin epätoivoisesti laittaa kuntoon ict-ongelmien keskellä. Kun asiat olivat sekaisin, niitä yritettiin korjata erilaisilla työkaluilla. Sitten ilmeni uusia ongelmia, ja taas tehtiin korjausliikkeitä.

Yhtymän virkajohto ei saa toiminnastaan puhtaita papereita. Viranhaltijat toimivat toimitusjohtaja Eetu Salusen johdolla omavaltaisesti ja ylimielisesti tilanteessa, jossa omistajakunnat erityisesti ovat peräänkuuluttaneet yhtymän ja omistajien välisen luottamuksen vahvistamista.

Yhtymän sisäpiiriläinen näkee toivomisen varaa siinä, miten toimitusjohtaja on käyttäytynyt omistajakuntien edustajia kohtaan. Yhtymän työvaliokuntaa johtava Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkonen myöntää, että ongelmia on ollut. Kokonaisuus toimisi paremmin, jos henkilökemiat pelaisivat ja asioissa toimittaisiin avoimesti.

Yhtymä perustettiin, jotta ikääntyvälle väestölle saataisiin järjestettyä palvelut kustannustehokkaasti ja tasapuolisesti. Yhtymän on aika lunastaa siihen kohdistetut odotukset. Omistajille kiukuttelun on loputtava.

Yhtymähallitus ja kunnanjohtajista koostuva työvaliokunta käsittelevät BDO:n selvitystä ensi viikolla. Luvassa on kriittinen keskustelu yhtymän virkajohdon asemasta.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi