Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Myös Lahti ansaitsee erityisaseman

Lahden kaupungin terävin johto poikkesi keskiviikkona lobbausretkellä eduskunnassa yhdessä jyväskyläläisten ja kuopiolaisten kollegojensa kanssa.

Näiden kolmen suurehkon sisämaan kaupungin edustajat tapasivat kolme vaikutusvaltaista poliitikkoa: asunto- energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.), liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) sekä oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.). Lobbarit pyrkivät vakuuttamaan ministerit, jotta valtio ymmärtäisi solmia ensi vaalikaudella niin sanotut MAL-sopimukset myös Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kanssa.

MAL-sopimukset ovat kauas tulevaisuuteen tähtääviä maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistä koskevia sopimuksia. Valtio on pyrkinyt vahdittamaan niiden avulla muun muassa kuntien asuntotuotantoa sekä kestävien liikennejärjestelmien kehittämistä erilaisin aluepoliittisin tukitoimin. Välillisesti näin on vauhditettu myös sopimuksen piirissä olevien kaupunkien kasvua niiden parhaaksi ja suureksi tyytyväisyydeksi.

Toistaiseksi valtio on syystä tai toisesta katsonut tarpeelliseksi tarjota MAL-sopimuksia vain kouralliselle kaupungeistamme. Niistä ovat päässeet osallisiksi ainoastaan Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku ja Oulu, toisin sanoen maamme kuusi suurinta kaupunkia. Muut ovat saaneet tyytyä niin sanotusti mopen osaan.

MAL-kaupungiksi kelpuuttaminen hyvittäisi valtiovallan vanhoja syntejä.

Kaupunkien suuruusjärjestyksessä seuraavina jonossa odottavat juuri Jyväskylä, Lahti ja Kuopio. Jos valtio kelpuuttaa nekin joukkoon tuimaan, MAL-sopimukset kattaisivat johdonmukaisesti loputkin yli 100 000 asukkaan kaupungit maassamme. Mutta lobbareilla oli muitakin hyviä perusteita esitykselleen.

Jos MAL-sopimuksista nauttivat kaupungit ja niiden kaupunkiseudut sijoitetaan Suomen kartalle, pisteitä tarvitsee piirtää ainoastaan eteläisimmän Suomen niin sanottuun kultaiseen kolmioon sekä Pohjanlahden perukkaan. Sisä-Suomea kartalla edustaisi vain Tampereen seutu. Muualla ammottaa iso musta aukko.

Lahden, Jyväskylän ja Kuopion toiveen toteuttaminen täyttäisi tätä mustaa aukkoa merkittäviltä osin. Siten se palvelisi kouriintuntuvana viestinä sen puolesta, että valtiovaltaa kiinnostaa kehittää Suomea laajemminkin kuin ainoastaan niiden kaikkein suurimpien kaupunkiemme osalta, jotka todennäköisesti porhaltaisivat kovimmassa kasvuvauhdissa ilman erityiskohteluakin.

Kaupunginjohtaja Pekka Timosen mielestä MAL-sopimus on Lahdelle tarpeen, jotta seutu voi kasvaa kehittävällä tavalla (ESS 31.3.).

Lahti on jo kiitettävän oma-aloitteisesti ja uranuurtajana lähtenyt hillitsemään ilmastonmuutosta monin eri tavoin, esimerkiksi edistämällä vähäpäästöistä liikkumista. Tämän soisi valtiovallankin panevan merkille, ja sopiva tunnustus olisi ohjata Lahteen tarkoitusta varten tukea MAL-sopimusten muodossa.

Lahden puolesta puhuu sekin, että Päijät-Hämeessä on tutkitusti paljon vähemmän valtion työpaikkoja kuin useimmissa muissa maakunnissamme. Kun valtio on alueellistanut palvelujaan ja toimintojaan, päättäjät eduskunnassa ovat yleensä katsoneet Lahden ylitse kauemmas Suomeen. MAL-kaupungiksi kelpuuttaminen hyvittäisi osaltaan näitä valtiovallan vanhoja syntejä.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi