Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Valtatie 12:sta seuraava parannuskohde

Liikenne- ja viestintäministeriön maanantaina julkaisema ehdotus liikenteen runkoverkoksi vaikuttaa Lahden ja Päijät-Hämeen näkökulmasta suotuisalta. Mukana ehdotuksessa ovat tärkeimmät aluetta halkovat maantie- ja rautatieyhteydet. Toisaalta on todettava, että näin pitääkin olla. Kun alueella kulkevat valtateiden 4, 12 ja 5 kaltaiset henkilö- ja tavaraliikenteen valtaväylät sekä vilkkaasti liikennöidyt rataosuudet Helsinkiin, Kouvolaan ja Riihimäelle, olisi jonkin osuuden puuttuminen runkoverkkoehdotuksesta ollut skandaali.

Lahden kenties suurimmaksi vahvuudeksi on perinteisesti luettu sijainti logistisessa solmukohdassa. Runkoverkkokartan perusteella näin onkin. Silti syytä tai mahdollisuutta tyytyväisyyteen ja laakereilla lepäämiseen ei ole.

Liikenneväylien kehittäminen ja ylläpito vaatii jatkuvaa edunvalvontaa. Parhaillaan Lahdessa ja Hollolassa on käynnissä koko Suomen suurin väylähanke eli Lahden eteläisen kehätien rakentaminen. Ilman sitkeää lobbaamista ei rakennustöitä olisi tähän päivään mennessä aloitettu. Samanlaisia esimerkkejä ovat tietysti olleet aikanaan niin moottoritie kuin oikoratakin.

Liikennehankkeet voivat edistää alueen elinvoimaa ja vetovoimaa huomattavasti, vaikka esimerkiksi oikorata ei ole ainakaan toistaiseksi tuonut Lahteen aikanaan toivottua määrää uusia asukkaita ja yrityksiä. Pian oikoradan valmistumisen jälkeen tosin iski taantuma, joka osittain on saattanut vaikuttaa asiaan.

Raha noussee esiin myös runkoverkkoehdotuksesta annettavissa lausunnoissa.

Kilpailu alueiden välillä kiristyy koko ajan. Lahdenkin tulee pyrkiä edelleen parantamaan logistista asemaansa, kun esimerkiksi yhteyk­sien parantaminen Helsingistä Turkuun ja Tampereelle on paljon esillä.

Seuraavan suuren lobbauskohteen pitäisi olla valtatie 12:n parantaminen. Valtatie 12 on Suomen merkittävin itä–länsi-suuntainen valtaväylä, mutta tästä huolimatta osin heikossa ja vaarallisessa kunnossa. Etelä-Suomen Sanomien (24.8.) haastattelemilla poliitikoilla tuntuu onneksi olevan asiasta samansuuntaiset ajatukset. Tukea ajatuksille on varmasti luvassa niin Kouvolasta kuin lännestäkin, vaikka Hämeenlinnassa ja Tampereelle katseet saattavatkin suuntautua ensisijaisesti Helsingin suuntaan.

Valtatie 12:n parantaminen ei tietenkään ole uusi asia, vaan hankkeesta on puhuttu vuosia. Syystä tai toisesta hanke on aina siirtynyt tärkeämpien tai sopivampien kohteiden tieltä. Realistisimmaksi vaihtoehdoksi onkin noussut valtatien parantaminen paloissa. KymiRingin myötä valtatie 12:n parantaminen Iitin Tillolasta Kouvolaan on jo käynnissä.

Pohjoismaiden neuvoston liikenneraportoijana toimiva lahtelaiskansanedustaja Ville Skinnari (sd.) moittii maakuntia näpertelystä liikenneasioissa. Näin varmasti onkin silloin, kun rahaa kysellään Euroopan unionista.

Toisaalta nurkkakuntaisuus on ymmärrettävää, kun tiedossa on määrärahojen rajallisuus. Raha noussee esiin myös runkoverkosta annettavissa lausunnoissa. Jos runkoverkkoa pidetään korostetun hyvässä kunnossa, on rahaa todennäköisesti vähemmän muualle. Pidemmän aikavälin ehdotus runkoverkoista ja niiden ylläpidosta on joka tapauksessa kannatettava. Työmarkkinajärjestöt ovat kaivanneet Suomeen hallituskaudet ylittävää liikennepolitiikkaa. Toivottavasti tämäkin tavoite toteutuu pian.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi