Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Taksialan uusi aika alkaa tänään

Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan tänään. Vaikka laki sisältää muitakin asioita, on siitä puhuttu usein niin sanottuna taksilakina. Uudistuksen nimittäin uskotaan mullistavan alaa samaan tapaan kuin linja-autoliikenteessä vuonna 2014. Tuolloin teille ilmestyi Onnibus ja hinnat alkoivat elää – paitsi kymipyöräliikenteessä, myös kiskoilla.

Uuden taksilain ytimessä on sääntelyn vapautuminen. Taksien hinnoittelu vapautuu, samoin työajat, kun päivystysvelvoite poistuu. Myös kalustolle asetetut velvoitteet vapautuvat. Taksi voi olla periaatteessa vaikka kuorma-auto. Taksivalaisin tai -mittarikaan ei jatkossa ole pakollinen. Hinnoittelun perusteet pitää toki ilmoittaa edelleen selvästi etukäteen.

Liikennepalvelulain vaikutuksista taksialaan on puhuttu paljon. Suuri osa vaikutuksista selviää vasta myöhemmin, mutta varsin selvänä on pidetty sitä, että laki lisää julkilausutun tavoitteensa mukaisesti kilpailua – ainakin suuremmissa asutuskeskuksissa. Uhkakuvissa on nähty harvaan asuttujen alueiden taksipalvelujen heikkenevän etenkin hiljaisempina vuorokaudenaikoina, kun päivystysvelvollisuus lakkaa. Kysyntä tietenkin ratkaisee maaseudun taksipalvelujen tulevaisuuden, mutta voi hyvin olla, että tulevaisuudessa maaseudun taksi tarjoaa ihmisten kuljettamisen lisäksi myös muita palveluja.

Taksimatkojen hintojen kehityksen arvioiminen on sekin hankalaa. Ainakin siellä, missä kilpailu lisääntyy, oletetaan myös hintojen laskevan. Toisaalta etenkin ruuhkaisimpina aikoina hinnat voivat myös nousta nykyisestä.

Osa kilpailee varmasti hinnalla, joku toinen kenties palvelulla tai kalustolla.

Taksikyydeissä pätee entistä enemmän kysynnän ja tarjonnan laki. Kun kuluttaja voi nykyistä vapaammin valita taksinsa, pyrkivät taksitkin oletettavasti erottautumaan. Osa kilpailee varmasti hinnalla, joku toinen kenties palvelulla tai kalustolla.

Uudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on, että liikkumisen palveluita voisi kehittää aiempaa paremmin digitalisaatiota hyödyntäen. Käytännössä siis esimerkiksi niin, että taksi tilattaisiin jatkossa nykyistä useammin älypuhelimen sovelluksella ja harvemmin puhelimella.

Kuten suurissa uudistuksissa aina, hyötyvät toiset enemmän kuin toiset. Kuluttajan näkökulmasta uudistuksesta hyötyminen vaatii kenties aiempaa suurempaa hintatietoisuutta ja sekä kykyä ja halua perehtyä uusiin mahdollisuuksiin. Suurempien asutuskeskusten diginatiivien voi olettaa hyötyvän uudistuksesta.

Sama koskee myös takseja. Tuotteen on tietenkin oltava laadukas ja kilpailukykyinen, mutta samalla uudistus antaa uusia mahdollisuuksia, jos kykyä ja kiinnostusta on. Aiempaa helpommalla ei elanto taksin ajamisesta irtoa. Siitä pitävät huolen kansainväliset toimijat, esimerkiksi ruotsalainen Cabonline ja Suomeen palaava kyytipalvelu Uber.

Muutoksia taksialalla nähdään varmasti. Tänään esimerkiksi Kelan kyydit siirtyvät Päijät-Hämeessä uudelle yhtiölle. Jatkossa Kela-korvauksen saa vain käyttämällä uuden Taksi Päijänteen takseja. Kela-kyydit ovat takseille merkittävä tulonlähde, joten kilpailutuksen häviäminen oli paikalliselle Lahden Aluetaksille varmasti kova pala. Taksit ovat Suomessa olleet korkeatasoisia ja luotettavia. Toivottavasti tänään alkava uusia aika ei romuta tätä vahvuutta.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi