Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

MotoGP:n siirtyminen ei yllättänyt

Moottoripyörien MotoGP-sarjaa ei ajeta Iitin Tillolassa KymiRingillä ensi kesänä. Asiasta antoi maanantaina MTV3:lle vahvoja viitteitä sarjan oikeuksia hallinnoivan Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta. Tiistaina myös Etelä-Suomen Sanomille kerrottiin, että MotoGP-osakilpailun aika on vasta vuonna 2020.

MotoGP-osakilpailun siirtyminen on esimerkiksi Päijät-Hämeen matkailun näkökulmasta tietenkin ikävä asia. Merkittävä summa matkailutuloja jää saamatta. Toisaalta ensi kesänä Lahdessa järjestetään jo esimerkiksi Kuninkuusravit ja Ironman-triathlon.

MotoGP:n siirtyminen vuoteen 2020 ei muutenkaan ole maailmanloppu, mikäli kyse on vain siitä. Viivästys antaa mahdollisuuden rakentaa koko rata-aluetta täydellisemmin ja huolellisemmin. Myös vt 12:n uudet tiejärjestelyt Tillolan ja Kouvolan Keltin välillä saadaan nyt rakennettua ennen suurten yleisömassojen saapumista rata-alueelle.

Myöskään Lahdessa paljon toivottuihin hotellihankkeisiin vuoden viivästyksellä ei luulisi olevan vaikutusta, jos vain varmuus kisojen ajamisesta aikanaan on.

MotoGP:n siirtyminen vuoteen 2020 ei muutenkaan ole maailmanloppu.

Viestinnällisesti viivästys on toki hankala. KymiRingiä on vuosien valmisteluaikana epäilty useaan otteeseen. Epäilyjä oli ilmassa vielä alkuvuodesta, kun tarvittavan yksityisen rahoituksen kokoaminen viivästyi ennakkoon kerrotusta aikataulusta.

Täysin epäilykset eivät ole hälvenneet edes sen jälkeen, kun opetus- ja kulttuuriministeriä katsoi keväällä yksityisen rahoituksen olevan vaaditusti kasassa ja totesi KymiRing-hankkeen tukikelpoiseksi. Todennäköisesti viimeiset kriitikot uskovat hankkeeseen vasta siinä vaiheessa, kun MotoGP-osakilpailu käynnistyy radalla.

Jälkiviisaasti voi todeta, että ehkä Dornan ja KymiRingin olisi kannattanut siirtää tähtäin vuoteen 2020 suosiolla jo aiemmin. Kun rahoituksen ja rakennustöiden viivästymisestä huolimatta MotoGP:tä on puhuttu sitkeästi vuoteen 2019, herättää ajankohdan siirtyminen nyt kysymyksiä, vaikka niihin ei aihetta olisikaan.

Myös kunnille MotoGP:n siirtyminen voi antaa lisäaikaa miettiä osallistumistaan hankkeeseen. Iitti ratayhtiön omistajana teki hiljattain päätöksen pääomittaa yhtiötä 500 000 eurolla. Yhtiö on lähestynyt myös Lahtea ja Kouvolaa rahoitustoiveilla. Toistaiseksi kaupungit eivät päätöksiä asiasta ole tehneet, vaikka hankkeen toteutuminen olisi Lahden ja Kouvolan näkökulmasta ehdottoman myönteistä.

Suora rahoitus ei kaupungeille kuitenkaan ole aina se järkevin tapa, eikä monissa tapauksissa enää uuden kuntalain aikana edes mahdollinen. Tämän sai Kouvolakin taannoin todeta, kun kaupungin kertaalleen KymiRíngille myöntämä pääomalaina todettiin oikeudessa laittomaksi.

MotoGP on KymiRingin selkeä lippulaivatuote, eikä sen merkitystä voi liikaa korostaa. Samalla on selvää, ettei rata elä vain moottoripyöristä. Puolustusvoimat on harjoitellut alkuvuodesta rata-alueella, mutta ajoharjoittelualueessa riittää paljon kehitettävää.

Ehkä MotoGP:n lykkääntyminen antaa ratayhtiölle nyt paremmin aikaa rakentaa muita tukijalkoja moottorirata-alueen tulevaisuudelle.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi