Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Loputon kiista jätteiden kuljetuksesta

Päijäthämäläisten kiinteistöjen jätteenkuljetusten järjestämistavasta on jo viime vuosikymmeneltä lähtien käyty kiistaa, jolle ei vieläkään ole näköpiirissä lopullista ratkaisua. Kyse on siitä, tulisiko kuljetukset hoitaa keskitetysti kunnan kilpailuttamana vai hajautetusti kiinteistöjen omistajien järjestämänä.

Tuorein käänne loputtomalta vaikuttavassa tarinassa tapahtui tällä viikolla, kun Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumosi Päijät-Hämeen jätelautakunnan asiaa koskeneen päätöksen helmikuulta 2017.

Lautakunta kallistui tuolloin toistamiseen sille kannalle, että taloyhtiöt ja omakotiasukkaat voisivat jatkossakin järjestää jätekuljetukset oman mielensä mukaisesti. Käytäntö on maakunnassa ollut vallitseva iät ja ajat joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Tappiolle lautakunnassa jäi virkamiesten jo pitkään ajama esitys, jonka mukaan jätteenkuljetukset tulisi ryhtyä hoitamaan julkisen vallan kilpailuttamana.

Jätelautakunta oli tehnyt samansisältöisen päätöksen edellisen kerran vuonna 2014, mutta Itä-Suomen hallinto-oikeus oli palauttanut sen lautakunnan käsiteltäväksi hyväksyttyään siitä jätetyt valitukset.

Ajan mittaan lautakunnan torjuntataistelu saattaa käydä mahdottomaksi.

Myös lautakunnan tuoreimmasta päätöksestä jätettiin useita valituksia, ja vaikka niiden osoite vaihtui Itä-Suomesta Hämeenlinnaan, lopputulos oli sama. Päätös kumottiin ja asia palautuu jälleen lautakunnan käsiteltäväksi.

Tällä kertaa lautakunnan päätöksestä olivat valittaneet Myrskylän kunta, Salpausselän luonnonystävät, neljä yksityishenkilöä sekä neljä demareiden ja vihreiden kuntapoliitikkoa Lahdesta. Valitusten perusteluissa kiteytyivät seikat, joiden perusteella virkamiehet sekä heitä myötäilleet punavihreät päättäjät ovat toistaiseksi tuloksetta yrittäneet muuttaa täkäläiset jätteenkuljetukset keskitetysti kilpailutettaviksi.

Myrskylässä ei pienenä kuntana ole tarjolla kuljetuspalveluja kattavasti ja kohtuullisin ehdoin, minkä vuoksi kuntaan on muodostunut alan monopoli. Tässä voi olla yksi syy myös siihen, että jätteenkuljetukseen osallistuneiden kiinteistöjen osuus on maakunnassa paikoin hyvin alhainen, mihin hallinto-oikeuskin kiinnitti huomiota.

Luonnonystävät muistuttivat ympäristörasituksen minimoituvan keskitetyssä järjestelmässä, kun samalla alueella sijaitsevien talojen jätteenkuljetuksista huolehtisi aina vain yksi yritys. Lahtelaispoliitikot huomauttivat lautakunnan päätöksen perustuneen konsultin selvitykseen, jonka tilasi joukko alueella toimivia yrityksiä. Rivien välistä on luettavissa, että konsultilta saa usein sitä mitä tilaaja haluaa.

Siinä missä punavihreät poliitikot ovat kannattaneet keskitettyä järjestelmää, porvaripuolueiden edustajat ovat toistaiseksi onnistuneet säilyttämään vanhan käytännön, jonka he ovat katsoneet palvelevan parhaiten siihen tyytyväisten asukkaiden, kuten myös alan yritysten etua.

Ei olisi yllätys, jos porvarienemmistöinen jätelautakunta yrittäisi edelleen pitää kiinni taloyhtiöiden ja asukkaiden valinnanvapaudesta, kun hallinto-oikeuden kumoama päätös palaa sen käsiteltäväksi. Ajan mittaan torjuntataistelu saattaa silti käydä mahdottomaksi, koska uudistettu jätelaki rajoittaa nykyään tuntuvasti lautakuntien harkintavaltaa jätteenkuljetuspalvelujen järjestämisessä.

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X