Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Asiakas hyötyy taksisääntelyn purkamisesta

Finavia-sotkun pyörteissä kovia kokeneella liikenneministeri Anne Bernerillä (kesk.) oli tiistaina vaihteeksi syytä tyytyväisyyteen hänen päästessä esittelemään hallituksen uunituoretta liikennekaariesitystä.

Esitystä markkinoitiin tilaisuudessa hallituspuolueiden yhteisenä kompromissina. Tosiasiassa se oli kuitenkin voitto Bernerille, joka jo viime keväästä lähtien on pyrkinyt vapauttamaan vahvasti säänneltyä taksiliikennettämme merkittävissä määrin, jotta se voidaan liittää saumattomasti osaksi liikennekaarella tavoiteltavaa kokonaisuutta.

Liikennekaari on yksi hallituksen kärkihankkeista. Sillä halutaan keventää liikenteen sääntelyä sekä edistää digitalisaatiota ja yrittämistä. Yhtenä käytännön pyrkimyksenä on mahdollistaa asiakkaita palvelevat yhtenäiset matkaketjut. Siten asiakas voisi ostaa älypuhelimellaan yhdellä kertaa lipun matkalle, joka edellyttää liikkumista useilla eri liikennevälineillä.

Jotta taksitkin saadaan mukaan matkaketjuihin, ne on saatettava samalle viivalle muiden, säännöstellystä jo vapautettujen kuljetusyrittäjien kanssa. Vielä kesällä näytti kuitenkin uhkaavasti siltä, että taksiliikenne pysyy edelleen yhtenä säännöstellyimmistä elinkeinoistamme, sillä perussuomalaiset torjuivat kaikki vapauttamisesitykset pysäyttäen samalla uudistuksen etenemisen pariksi kuukaudeksi.

Tiistainen tiedotustilaisuus paljasti perussuomalaisten antaneen periksi enimmistä vaatimuksistaan. Taksitoimintaan tosin tarvitaan jatkossakin lupa, mutta sellainen luvataan kaikille ehdot täyttäville hakijoille. Kun lupien määrää koskevasta sääntelystä luovutaan, kuten kilpailuvirasto on pitkään vaatinut, taksien saatavuus lisääntynee ainakin kaupungeissa. Asiakkaiden etua palvelee myös hinnoittelun vapauttaminen.

Bussiliikenteessä sääntelyn helpottaminen ja uusien yrittäjien mukaantulo johtivat nopeasti hintojen merkittävään halventumiseen kiristyneen kilpailun myötä. Samaa odotetaan nyt taksialalla. Kunnillekin hintojen määräytyminen markkinaehtoisesti tarjoaa huomattavan säästöpotentiaalin esimerkiksi koulukuljetuksissa.

Tosin taksiyrittäjät ovat pelotelleet uudistuksen johtavan päin vastoin hintojen huomattavaan kallistumiseen etenkin syrjäseuduilla, sikäli kuin sinne enää jatkossa riittää takseja lainkaan. Tämän varalta on paikallaan, että liikenteen turvallisuusvirasto Trafi velvoitetaan seuraamaan markkinoiden kehittymistä. Trafi saa myös oikeuden asettaa hinnoille katto, jos ne näyttävät nousevan kohtuuttomiksi.

Perussuomalaisten pukinsorkaksi uudistuksessa näyttää jääneen riittävän kielitaidon edellyttäminen kuljettajilta, mikä sinänsä on perusteltavissa nyt, kun asiakkaat päästetään tinkimään hinnoista. Saavutuksekseen perussuomalaiset ovat nostaneet myös pitkän, liki kaksivuotisen siirtymäajan.

Uudistus astuu voimaan vasta heinäkuussa 2018. Tämä antaa yrittäjille aikaa sopeutua muutokseen, mutta hidastaa Uberin kaltaisten uudenlaisten yrittäjien läpimurtoa alan markkinoille, mikä on ristiriidassa liikennekaaren yhden tavoitteen, yrittämisen helpottamisen kanssa. Se lienee kuitenkin hinta, joka uudistuksesta oli maksettava, jotta se sai kaikkien hallituspuolueiden hyväksynnän.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 5,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
5,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi