Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Näppikset

Lukijalta

Lukijalta: Sähköautolla ajaminen on ilmastoteko 30 000 kilometrin jälkeen

Saara Larkio kirjoitti Esalainen-palstalla sähköautoista ja ekologisuudesta. Kirjoitus sisälsi virheellisiä väittämiä, jotka on syytä korjata.

Larkio kertoo googlettaneensa sähköautojen valmistuksen ympäristökuormituksesta. Hakukone lienee johdattanut artikkeliin, jossa kerrotaan, että sähköauton akun valmistus vastaa yhdeksän vuoden ajoja dieselautolla. Väite on yksiselitteisesti väärä.

Muun muassa arvovaltainen MIT-yliopisto ja EU:n alainen Euroopan ympäristökeskus (EEA) ovat molemmat tutkimuksissaan todenneet, että sähköauton valmistuksen päästölisä on noin 3–4 tonnia hiilidioksidia.

Päästölisä tarkoittaa sitä, että laskelmissa jätetään pois polttomoottori, vaihdelaatikko, turbo, katalysaattori, hiukkassuodatin ynnä muut jatkuvasti huollettavat osat, joita sähköautossa ei tarvita. Pelkkä akun valmistuksen päästö on harhaanjohtava tieto; on aina verrattava kokonaisia autoja toisiinsa.

Tehtaasta tullessaan sähköautolla on siis 3–4 tonnin lisäpäästöt harteillaan. Jokainen voi laskea oman autonsa kohdalla, kauanko tarvitsee ajaa tuottaakseen tämän verran päästöjä.

Jos dieselauto kuluttaa viisi litraa satasella, vastaten siis 130 gramman päästöjä kilometrille, saavutetaan neljän tonnin päästöt hieman yli 30 000 kilometrin kohdalla. Siitä eteenpäin sähköautolla ajaminen on ilmastoteko.

Dieselauton 200 000 ajokilometrin aikana poltat ainakin 10 000 litraa kertakäyttöistä öljyjalostetta.

Sähköauton akuille annetaan tavallisesti kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin takuu, joten niiden voi odottaa kestävän selvästi tätä pidempään. Mille polttomoottoriauton osalle saat näin pitkän takuun?

Toki sähkön tuottamisesta aiheutuu hieman päästöjä, mutta niin aiheutuu polttoainetuotannostakin, usein jopa lataukseen tarvittavaa sähköä enemmän. Tästä on kiittäminen Suomen vähäpäästöistä sähköntuotantoa.

Voit myös tuottaa lataussähköt itse aurinkopaneeleilla, jolloin ajaminen on lähes nollapäästöistä. Mikään muu käyttövoima ei ole samanaikaisesti edullista, puhdasta ja aikaa säästävää – kotilatauksen ansiosta lähdet joka aamu täydellä akulla, eikä erillisiä tankkausreissuja tarvita. Tämä on jokaisen koettava itse. Ja öljynvaihtoja tuskin kukaan jää kaipaamaan.

Larkio osuu artikkelissaan nappiin siinä, että kuluttajan on tosiaan vaikea löytää luotettavaa tietoa tuotteiden hiilijalanjäljestä. Niin onkin, valitettavasti.

Toisaalta samalla on pidettävä mielessä, että dieselauton 200 000 ajokilometrin aikana poltat ainakin 10 000 litraa kertakäyttöistä öljyjalostetta muiden hengitettäväksi ja ilmastoa lämmittämään. Se on itsestään selvä asia, jota vaan ei arjessa tule ajateltua.

Tuukka Heikkilä

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näppikset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi