Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Tarja
Koljonen
@TarjaKoljonen tarja.koljonen@ess.fi

Esalainen

Katso Youtubesta tai kysy kaverilta – matematiikka ei avaudu ilman opettajaa

Katso ensin ohjeet Youtubesta ja yritä ratkaista tehtävä. Jos et osaa, kysy vierustoverilta. Jos et vieläkään osaa, katso uudelleen ohjeet ja yritä ratkaista tehtävä sitten.

Tällaisilla ohjeilla peruskoulun yläluokilla opiskellaan matematiikkaa uuden opetussuunnitelman hengessä. Jos tästä ei olisi tullut reilu vuosi sitten mustaa valkoisella kotiin saakka, olisin luullut pojan pistävän omiaan.

Koululaisen kokemuksen mukaan opetusta ei saa vaikka sitä pyytäisi.

Asia palautui tällä viikolla mieleen, kun koulun vanhempainillassa moni pelkäsi lapsensa matematiikan taitojen puolesta. Youtubessa on nimittäin paljon muutakin mielenkiintoista kuin matematiikan luennot, eikä se vierustoverikaan kovin usein osaa.

Uuden opetussuunnitelman mukaiset itsenäiset opiskelutavat ja yksilöllinen opetus ovat omiaan monissa aineissa. Matematiikkaan ne tuntuvat soveltuvat harvinaisen huonosti.

Itsenäinen eteneminen sopii kyllä intohimoisille matematiikanharrastajille: heillä oppikirja on luultavasti jo ennen syyslomaa kokonaan tehtynä ja lisähaasteita kaivataan.

Suurin osa murrosikäisistä yläkoululaisista keskittyy kuitenkin ihan muuhun kuin yhtälöiden ratkaisemiseen tai pinta-alojen laskemiseen – niin hyödyllisiä taitoja kuin ne olisivatkin.

Ihan kokonaan ei itsenäisestä opiskelusta kouluissa kannata luopua, mutta ohjausta ja tukea taidetaan tarvita nykyistä enemmän. Nuorille ei saa tulla sellaista kokemusta, ettei ketään kiinnosta heidän oppimisensa. Hälyttävän moni jättää nykyään peruskoulun ilman riittäviä laskutaitoja.

Tutkimusten mukaan vielä peruskoulussa tytöt ovat alaluokilla matematiikassa yhtä hyviä kuin pojat, mutta yläkoulussa 14-vuotiaana erot jo alkavat näkyä. Lukiossa tytöt valitsevat enemmän kieliä ja taideaineita, pojat matematiikkaa ja tekniikan alan oppiaineita.

Suomessa koulutusalat ovat sukupuolittuneet poikkeuksellisen voimakkaasti. Tämän sanotaan vaikuttavan edelleen palkkaeroihin ja siihen, että naisia on johtotehtävissä miehiä vähemmän.

Kaikilla on tietysti oikeus valita juuri niitä aineita, jotka kiinnostavat. Valinnat eivät silti synny tyhjiössä, vaan niihin vaikuttavat ympäröivät mielikuvat, asenteet ja arvot.

Yläkoulussa moni haluaa kuulua massaan ja olla samanlainen kuin muut. Jos matematiikan tehtävät eivät kaveripiiriä kiinnosta, on tylsää olla erilainen ja intoutua polynomeista.

Perustaitojen puuttuessa on myöhemmin vaikea hypätä matkaan mukaan – ainakin ilman opettajan apua.

Onneksi matematiikasta voi hurmaantua myös myöhemmin. Steven Strogatz on saanut Ihana X -kirjallaan monen aikuisenkin antamaan matematiikalle uuden mahdollisuuden.

Alun perin New York Timesin verkkolehteen kirjoitetut kolumnit käsittelevät matematiikkaa yleistajuisesti: osaamista ei vaadita, pelkkä uteliaisuus riittää.

Matematiikan lumosta kertova kirja tarjoaa ahaa-elämyksiä niihin lukuihin ja kaavoihin, joista yläkoululaistenkin toivoisi nappaavan kiinni. Itsenäisesti tai opettajan ohjauksessa.

Tarja Koljonen
tarja.koljonen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi