Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Anne
Honkanen
anne.honkanen@ess.fi

Esalainen

Kyllä kiitos, otan kuitin ja ihan kysymättäkin!

Lukija lähestyi taannoin toimitustamme viestillä, jossa hän ihmetteli kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa yleistynyttä käytäntöä, jossa myyjä kysyy asiakkaalta: ”Tarvitsetko kuitin?”

Häntä tapa ärsytti. Lukija totesi asiakasta syyllistettävän perusteettomalla kysymyksellä.

Ymmärrän erittäin hyvin lukijan harmistuksen. Olen itsekin ihmetellyt monta kertaa, miksei kuittia vaan anneta asiakkaalle, ihan ilman kysymyksiä. Jos ­asiakas ei kuitilla jostain syystä mitään tee, niin hän voi laittaa sen energiajätteeseen.

Olen kuitenkin elänyt myös sen ajan, jolloin kuitti iskettiin käteen ilman kysymyksiä. Jos kuittia ei saanut, niin yleensä se kuitenkin tulostettiin, kun sitä pyysi – tosin mahdollisesti huokausten ja tarmokkaan kassakoneen paukuttelun jälkeen.

Kuitista kysymisen tapa on peräisin viisi vuotta sitten voimaan tulleesta lakiuudistuksesta. Tervetullut uudistus pyrkii harmaan talouden kitkemiseen sillä, että asiakkaan pitää aina saada käteiskaupasta kuitti pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Suomen Yrittäjien nettisivuilla yrittäjiä ohjeistetaan, että asiakkaalle on velvollisuus tarjota kuitti käteiskaupassa tai siihen rinnastettavassa maksutavassa, johon esimerkiksi korttimaksutkin kuuluvat.

Kuitintarjoamisvelvollisuus on ilmeisesti otettu hyvin kirjaimellisesti – mikä tietysti lähtökohtaisesti on oikein hyvä asia – eli velvollisuus hoidetaan kysymällä, tarvitseeko tai haluaako asiakas kuitin.

Mielestäni voisi palata vanhaan käytäntöön, jossa asiakkaalle annetaan kuitti ilman kysymyksiä – myös siten velvollisuus kuitin tarjoamisesta hoituu. Asiakas voi itse päättää, mitä kuitilla tekee.

Kuluttajan kannalta kuitin saamisessa on muitakin hyviä puolia sen lisäksi, että se kitkee harmaata talout­ta. Kuitit helpottavat takuuasioiden hoitamista, ja niitä seuraamalla tulee tarkistaneeksi myös sen, onko maksajaa veloitettu oikein.

Voin kuittejani seuranneena kertoa, että virheitä tulee yllättävän paljon. Viimeksi näin tapahtui lahtelaisessa kahvilassa noin viikko sitten. Seurueen kahveista, mehuista, pullista ja teestä veloitettiin liikaa. Virhe tuli havaituksi vasta siinä vaiheessa, kun olimme päässeet ruuhkaisessa kahvilassa istumaan. Jos kuittia ei olisi ollut, tämäkin virhe olisi jäänyt huomaamatta.

Monet eivät halua kuittia siksi, että kokevat sen olevan jostain syystä turha. Yleisin syistä lienee se, että kuitit täyttävät lompakon. Ekologisimmat kuluttajat jättävät kuitin ottamatta sen takia, että siitä syntyy paperiroskaa.

Paras vaihtoehto olisikin, jos kuitin saisi aina sähköisesti. Tähän on kuitenkin vielä matkaa. Päivittäiskauppajäteistä ainakin S-ryhmän asiakas saa valita, ottaako kuitin sähköisenä vai paperisena. K-ryhmä tarjoaa sähköisen kuitin ainakin niistä ostoista, joissa on voimassa takuu.

Moni pieni palvelun tarjoaja, kuten esimerkiksi hieroja, tarjoaa sähköistä kuittia jo nyt ensisijaisena vaihtoehtona. Sähköpostiin pumpsahtava kuitti ei kuitenkaan ole paras mahdollinen vaihtoehto.

Jos joku tietää turvallisen, toimivan ja kattavan sovelluksen, jolla paperisista kuiteista pääsisi kokonaan eroon, saa vinkata! Siihen asti otan kuitin paperisena ja ihan ilman kysymistäkin!

Juttua muokattu 8.10. kello 8.44. Korjattu kirjoitusvirhe otsikosta.

Anne Honkanen
anne.honkanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi