Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Marjaana
Lahola
marjaana.lahola@ess.fi

Esalainen

Saataisiinko Vääksyynkin viidakkokeinu?

Jokunen vuosi sitten olin lomamatkalla Kroatiassa. Reissu oli oikein mukava: vanha kaupunki, kaunis merenranta ja kaiken kruunauksena uiminen vesiputouksen vierellä.

Tuntui, että olin onnistunut löytämään juuri ne hyvät paikat, vain vinkkejä muilta kysellen. Ei mitään valmista, vaan ihan itse tehtyä.

Reissun aikana käväisin jossakin kohtaa kuvanjakopalvelu Instagramissa. Huomattuani kaverin kuvasyötteen jouduin nieleskelemään pari kertaa. Hän oli käynyt samassa kaupungissa aivan vastikään ja kokemukset näyttivät kumman tutuilta.

Olimme toisistamme tietämättä suorittaneet lähes saman loman.
 

Thomas Cook -yhtiön konkurssi kertoo myös matkailun muuttumisesta. Moni valitsee mieluummin omaloman kuin valmiiksi paketoidun eläkeläisbussikokemuksen. Jo 2000-luvun alkupuolella Madventures hehkutti omaehtoista reppumatkailua, tai siis travellaamista.

Nyt matkailumarkkinoinnin yhä tärkeämpi osa on matkailijoiden, sosiaalisen median ja tykkäysten muodostama pyhä kolminaisuus. Instagram-vaikuttajat ja tavalliset matkustajat jakavat sosiaalisessa mediassa paratiisikuvia, jotka saavat muut kuolaamaan ja matkailuesitteiden tekijät huokaamaan kateellisuudesta.

Balilla myydään jopa Instagram-kuvauskierroksia somevaikuttajille. Ja sitä täydellistä viidakkokeinukuvaa varten kannattaa varautua jonottamaan monen muun samanhenkisen perässä.
 

Mutta kun kohdekatalogi korvataan sosiaalisella medialla ja vinkkien kysymisellä muilta, lopputulos on lopulta sama. Trendit kiertävät entiseen malliin, ja päädymme tekemään samat asiat samoissa paikoissa.

Sosiaalinen media paljastaa illuusion entistä selvemmin, kun lomakuvat näkee parin ystävän sijaan monta sataa ihmistä. Aitous katoaa laskuveden mukana.

Toisaalta ja toisaalta: Kana­riansaarten turismista kertovassa kirjassa väitettiin, että massaturismissa on hyvääkin. Ainakin kaikki turistit ovat kootusti samassa paikassa, joten tuntemattomampien paikkojen luonto saa jäädä rauhaan.

Yksi versio tästä on nähty Thaimaassa. Siellä jouduttiin viime vuonna sulkemaan turistirysäksi muuttunut ranta, jolla Leonardo DiCaprio köllötteli vuoden 2000 The Beach -elokuvassa.
 

Osa suomalaisistakin turistikohteista on tajunnut sosiaalisen median voiman. Kaunista kuvaa toisensa perään ja seuraajiakin runsaasti.

Usein somekuvilla vikitellään ulkomaalaisia turisteja, mutta voihan se toimia suomalaisiinkin. Ehkä tulossa voisi olla trendi? Alettiinhan jo viime vuonna puhua ulkomaanlentojen korvaamisesta kotimaanmatkailulla.

Osin Suomi on somessa vielä opettelijan kengissä, mutta yritystä on. Kotikunnassani hiekkadyynien päälle asennetulle selfiekyltille ei tarvitse jonottaa kuin indonesialaiseen viidakkokeinuun, mutta ideassa on jotain samaa – että joku ottaisi netissä hyvin leviävän kuvan ja turistit laukkaisivat kilvan paikalle.

Toimisikohan idea Päijät-Hämeessä? Vääksyssä ei kasva viidakkoa, mutta voihan keinun asentaa vaikka kanavan varrelle.

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi